Nyheter från FKG
- 02 mars, 2022
-
Hallå där!
-
… Janus Rasmussen, säljare på Keysight Technologies, som sysslar med testlösningar för elektronik i utvecklingsproduktion. Ni är ny medlem i FKG. Vad hoppas ni få ut av medlemskapet?
– Främst var det nätverket som lockade oss, men också möjligheten till exponering och att nå ut till andra medlemmar. Vi hoppas förstås att fler ska få upp ögonen för vad vi kan hjälpa till med.
Tidigare har ni i Sverige jobbat mycket med branscher som telecom, aerospace defense, och medicinteknik. Nu satsar ni ännu mer på automotive?
– Det stämmer. Utvecklingen mot elektrifiering, autonoma fordon och cybersecurity är superintressant. Det är saker som vi har stor erfarenhet av, medan det för fordonsindustrin innebär helt nya områden att ta ägarskap i.
Hur har ni rustat er?
– Under de senaste åren har vi satsat på att bygga upp en bra infrastruktur med dedikerade tekniker, projektledare och säljare. I dag har vi bemanning i Kista, Västerås, Göteborg och Lund och ser resultat i form av ökad kundtillströmning. Just nu söker vi faktiskt mer folk till Göteborg.
Vad möter ni för reaktioner?
– Bland elektronikingenjörer i gemen vet nästan alla vilka vi är, eftersom merparten använder våra instrument. Men fordonsindustrins elektrifiering sker på drivlinjeavdelningarna. Där finns många spelare som varit med länge, medan vi inte är lika kända … ännu. Vi brukar säga att våra konkurrenter känner kunderna men inte den nya tekniken. För oss är det tvärtom.
Hur märks det att fordonsindustrin befinner sig i en övergångsfas mellan traditionella förbränningsmotorer och eldrift?
– Det är väldigt tydligt. Vi möter många som vet exakt vad som krävs när det gäller förbränningsmotorer medan den nya tekniken skapar stor osäkerhet. Att ingen vill missa tåget i kombination med stor investeringsvilja ökar risken för att köpa in fel utrustning eller testkapacitet som kanske inte behövs. Där kan vi göra en insats. Att mäta rätt saker i omfattande system, att göra avgränsningar, att bygga upp batterilabb, det är sånt vi har sysslat med i åratal.
Vilka är era starkaste konkurrensfördelar?
– Att vi är ett tillverkande bolag som utvecklar all vår teknik inom mjuk- och hårdvara själva. Det ger bättre förutsägbarhet i leverantörsledet men också fullständig kontroll på allt från kalibrering och noggrannhet till att alla delar verkligen fungerar ihop. Kunden vet exakt vad den får och kan få support över hela linjen. Det skapar trygghet.
Affärsklimatet just nu, hur bedömer du det?
– Tempot är oerhört högt. Vi hör många som har svårt att räcka till och svara upp mot alla förfrågningar. Samtidigt är det tufft för alla att rekrytera rätt kompetens. Och utöver det har vi halvledarbrist och det osäkra världsläget, så de är många faktorer som spelar in. Men som jag nämnde tidigare gör vi mycket in-house och upplever därför att vi har bästa möjliga förutsättningar att hänga med i kundernas tempo.
Experter på mätbarhet. Keysight Technologies Sverige satsar stort på automotive. På bilden ovan en konfigurerbar laddningsinfrastruktur i CDS HP-serien. Den kan bland annat användas för säkerhets-, överensstämmelse- och hållbarhetstester.
-
- 10 oktober, 2024
Satsning på grönt stål tog hem Stora Leverantörspriset
- Stora Leverantörspriset 2024 går till SSAB för att de med sin satsning på grönt stål visat en ”förmåga att möta...
-
- 07 oktober, 2024
SLD 2024 – sponsorerna som gör det möjligt
- SLD är en smältdegel av nätverkande och kunskap som är viktiga för industrins leverantörer. Såväl talare, deltagare, utställare och sponsorer...
-
- 03 oktober, 2024
Nätverka bland utställarna på SLD 2024
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 02 oktober, 2024
”Svenska leverantörer är viktiga för vår framtida tillväxt”
- Hallå där, Thomas Sandblom, global chef för Propulsion and Energy Procurement på Volvo Cars. Mot bakgrund av Volvo Cars, VCC,...
-
- 02 oktober, 2024
RISE på SLD 2024: Stöttar utvecklingsresan för automotive
- I en bransch som automotive, som är så upptagen med att ställa om, är det naturligt att det finns ett...