Nyheter från FKG
- 15 september, 2021
-
Hallå där, Peter Bryntesson …
… senior advisor på FKG. IAA-mässan var tillbaka i förra veckan, efter ett uppehåll på grund av pandemin 2020. Och du var en av dem som reste till München för att uppleva comebacken på plats.
– Det stämmer, jag var där under två dagar. En dag ägnade jag åt deras Open Space-program ute på stan, en dag gick jag runt inne på mässområdet.
Hur var det?
– Spännande. Dessutom kanonväder. 22 grader och lite festivalstämning efter corona-restriktionerna.
Mycket folk?
– Det var inte riktigt som vanligt, det är fortfarande en del restriktioner och det var inte samma ytor som tidigare. Men det kan mycket väl ha varit så fullt som det fick vara. Den lägre efterfrågan märktes förresten även på både flygbiljetter och hotellpriser. Det brukar vara väldigt dyrt men nu, var det istället rätt billigt.
Var det något du hajade till för?
– En hel del. Konceptet i sig, med mobility, var intressant. Och uppdelningen med Open Air-programmet vid sidan av det som hände inne på mässan tyckte jag var riktigt lyckat. Mycket, särskilt Open Air-programmet, hade hållbarhetsprofil. Det var elbilar, träd och fejkat fågelkvitter. Ganska smakfullt gjort. I inomhusdelen var två hela hallar avsatta för elcyklar, sparkcyklar, taxipoddar och liknande. Allt var över huvud taget fantastiskt välordnat.
Någon bil du såg som du skulle vilja ta med hem?
– Volkswagen ID Life var riktigt cool. Förutom alt tekniskt har den saker som att ytterskalet på motorhuven sitter fast med dragkedja, så att du kan ta av det och byta för om du vill. Men tyvärr kommer den inte ut på marknaden förrän 2025.
Mycket fokus på elbilar?
– I princip var allt el. Några hybrider kunde man se, men det fanns inte en enda ren diesel- eller bensinbil. I övrigt kan man säga att det var en väldigt tysk mässa, de inhemska utställarna som Mercedes, VW, BMW och Continental dominerade. Volvo Cars? Nej, de var inte med. GM var exempelvis inte heller där.
Någon annan trend du lade märke till?
– Ja, att livskvalitet med fokus på friluftsliv var ett tema. Förr sålde man bilar, nu säljer man livsstil. Det var mycket campingtema och liknande kopplat till bilarna. Tälta på biltaket till exempel, eller ladda din golfvagn i bilen. Jag noterade även flera spännande samarbeten, som ett mellan Renault och Intels dotterbolag Mobileye, det handlar om att ta fram självkörande bilar. En annan grej som märktes av en hel del var klimatprotester riktade mot bilindustrin. Greenpeace lämnade förresten över en skrivelse till Volkswagen där de hotade att stämma dem om de fortfarande säljer fossildrivna bilar 2030.
Annars … hann du även med något av de kända ölhaken i München?
– Det blev en sväng till klassiska Hofbräuhaus. Turistiskt, men trevligt.
Foto: Lina Galow
-
- 10 september, 2024
The world’s car manufacturers 2024
- Nu är den här – Automotive Worlds 2024 års rapport om den lätta fordonsindustrin! FKG köper in rapporterna från Automotive...
-
- 09 september, 2024
Kort från kansliet v37
- Scanias betaltider och uppförsbacke för Volkswagen Vi har under en tid fått höra från flera håll om att affärsförbindelserna med...
-
- 04 september, 2024
Svensken som ska samordna frågorna om EU:s tillväxt och konkurrenskraft
- Jörgen Warborn, moderat och småföretagare, får ett av de allra tyngsta politiska uppdragen inom den konservativa partigruppen i Europaparlamentet. Han...
-
- 04 september, 2024
Bråttom att nominera din kandidat till Stora Leverantörspriset
- Nomineringen till Stora Leverantörspriset 2024 är i full gång och du kan avgöra utgången. Men det är snabba ryck. Skicka...
-
- 04 september, 2024
IAA nästa för Business Region Göteborg
- Med bara några veckor kvar till IAA Transportation i Hannover (17–22 september) har Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg,...