Nyheter från FKG

  • Hallå där Fredrik Sidahl, vd för FKG!

  • Du var på Clepa*-möte här om veckan. Vad var på agendan?

    – Flera saker, bland annat fyllde ju organisationen 60 år i veckan som gick. Jag kan konstatera att vi har blivit en aktad röst för leverantörsindustrin i Europa. Inte minst efter dieselskandalen för några år sedan.

    Hur hänger det ihop?

    – Leverantörsindustrin har aldrig lurats eller påstått något, vi körde aldrig i diket på det sättet. När jag var nere i Bryssel träffade jag flera EU-parlamentariker och det märks tydligt att de lyssnar på våra argument. Vi ses som en neutral röst.

    Hur stor plats tog koldioxid-debatten på Clepa-mötet?

    – Jakten på co2 mer eller mindre driver industrin just nu. Men samma industri måste ha råd med utvecklingen, det var en av de saker vi talade om.

    Går det för fort fram?

    – Det finns tendenser åt det hållet. Industrin ligger bra till med 2030-målen, med 80 procent mindre koldioxidutsläpp 2030. 2023 ska vi ha nått delmålet 30 procent, men just nu är prognosen att vi kommer att nå 38 procent redan då.

    Branschen levererar?

    – Ja, verkligen. Men nu kommer det tongångar om att skruva åt det ytterligare.

    Hur pass troligt är det att något sådant händer?

    – Enligt mina källor i Bryssel cirkulerar ett dokument där det är på förslag.

    Men … om det går så här bra hittills, är det inte logiskt?

    – Problemet är att de största effekterna kommer i början, då gör man de åtgärder som är enklast. Efter det blir det mer finlir. De sista millimetrarna är mycket svårare. Att öka kraven på det här sättet är att ignorera fakta, det är enbart plakatpoltik.

    Du har uttalat dig i frågan inför EU?

    – Ja, vi i nom Clepa fick frågan om hur vi ställer oss till ytterligare skärpta regler. Mitt svar var ”stick to the plan”. Fordonsindustrin gör redan allt vad den kan.

    Mycket om the Green Deal, med omväxlingen till eldrift, alltså. Några andra stort teman på mötet?

    – Brexit, naturligtvis, och handel i allmänhet. Vi talade om hur det går i de olika länderna.

    Något land som sticker ut?

    – Sverige. Här hemma fortsätter Volvo Cars att gå bra, vilket håller upp omsättningen i leverantörsledet. Volvo Trucks och Scania har börjat se en något minskad orderingång. Men det här är ingenting jämfört med ute i Europa, där är det mycket mer dramatiskt.

    Vilka sticker ut åt andra hållet?

    – Helt klart England. För dem är det tvärtom mot Sverige. Där ser fordonsindustrin en nedgång på … i grova tal är det nog runt 25 procent.

    * Fotnot: Clepa är den europeiska leverantörsorganisationen där FKG är medlem.

    Mer info: Läs Clepas vitbok för en hållbar fordonsindustri, Future as We Move.