Nyheter från FKG

  • 28 september, 2022
  • Hallå där Anders Nyström, vd för Bulten …

  •  … ni ställde ut i FKG:s samlingsmonter på IAA Transportation i Hannover förra veckan. Hur var ditt intryck? 

    – Det första intrycket av varje IAA, oavsett om det är i Hannover eller Frankfurt, brukar vara stort. Så var det även den här gången.

    Många besökare? 

    – Pressdagen var mindre välbesökt än jag hade förväntat mig, men de andra dagarna var det mycket folk.

    Blev du överraskad av något?

    – Ja, den stora närvaron av bränslecellsfordon som drivs med vätgas. Det ser definitivt ut som att det är en lösning för energilagring som utvecklas med kraft vid sidan av batterier.

    Du hade inte förväntat dig det?

    – Inte att det skulle vara så tydligt. En annan sak som var bra att få bekräftat är att vi ser ett växande nytt ekosystem kring eldrivlinor, där nya spelare erbjuder kraftelektronik och drivna axlar. De får inte glömmas bort av skandinaviska leverantörer. Några av dem kommer att försvinna, andra kommer att vinna.

    Något annat som gjorde starkt intryck? 

    – Förutom den stora närvaron av bränsleceller så var floran av trailertillverkare ett slags wake-up. Trailermarknaden är enorm, och kanske inte det vi fokuserat på historiskt.

    Bulten deltog alltså i FKG:s monter, hade du några intressanta möten där? 

    – Ja, men vi hade även bra och lovande möten inom den lilla svenska grupp som var med i montern. Annars ägde de flesta planerade mötena rum på kundernas egna ytor, i andra hallar.

    Gick det att känna av ett uppdämt behov av att träffas efter pandemin? 

    – Det tycker jag. Deltagarna verkade genuint glada av att få träffas, och för många var det första gången vi sågs IRL.

    Hur viktigt är det för er att närvara i Hannover?

    – Det är länge sedan vi medverkade på en mässa av det här slaget, och vi får göra en utvärdering efter en tid för att se om de kontakter som knöts verkligen bär frukt.

    Några speciella marknader ni kan nå på plats?

    – Helt klart är det en stor koncentration av tyska OEM:er och leverantörer i Hannover. Tyskland är fortfarande ett kraftverk i fordonsindustrin. Av det skälet har vi ökat vår närvaro av säljresurser i Tyskland. På IAA i Hannover får vi en möjlighet att bjuda in och möta både nuvarande och potentiella kunder från hela Europa.

    Det finns ett starkt fokus på klimatavtrycket inom fordonsindustrin – kunde ni få ut era budskap kring tjänsten FSPs och produktfamiljen BUFOe på mässan? *

    – Absolut. Men att verkligen sjösätta dem kräver ett långtgående engagemang även hos kunderna, och det tar tid att mobilisera. För vissa har det mognat fram väl, medan andra än så länge mest är intresserade. Jag är dock helt övertygad om att både FSPs och BUFOe är vinnare i längden.

    * Fotnot: FSPs (Full Service Provider Sustainability) är en variant på Bultens koncept för fullserviceleveranser där företaget arbetar systematiskt tillsammans med kunderna för att ta fram de mest hållbara lösningarna. BUFOe är en utveckling av BUFO – Bultens klassiska produktfamilj med fästelement. Med BUFOe har värmebehandlingen gjorts överflödig vilket minskar koldioxidavtrycket med 30 procent.