Nyheter från FKG
- 01 november, 2023
-
Gröna affärer driver utvecklingen för Aros
De tillverkar ett brett spann av elektroniska lösningar till industrin världen över, men det är inom automotive som tillväxten sker.
– Det är den gröna omställningen inom fordonsindustrin som driver på, säger Henrik Lindbäck, kommersiellt ansvarig för fordonssegmentet inom Aros Electronics i Mölndal.
Nyligen gick företaget med som medlem i FKG.På Aros Electronics anläggning i industriområdet Riskulla i Mölndal, ett stenkast från Åbytravet och påfarten till E6, går produktionen av kretskort och annan elektronik för fullt.
Tillsammans med koncernens övriga anläggningar i Ulricehamn, Biella i Italien och två i Kina, levererar de bland annat högspända eller vanliga elmotorer och kraftelektronik till en global kundkrets.
Efter drygt 50 år i branschen är de i dag världsledande inom styr- och reglersystem för permanentmagnetmotorer liksom garnmatare till textilmaskiner.
– Det kan låta som vitt skilda verksamheter men faktum är att vår bakgrund inom textilindustrin matchar väldigt bra mot fordonstillverkarnas behov, säger Henrik Lindbäck.
I dag står automotive för cirka 55 procent av Aros omsättning. Kundkretsen finns på den tunga sidan på både den svenska och europeiska OEM-marknaden.
– Det är där vi ökar och spår en kraftig tillväxt de närmaste åren.Många av företagets produkter bygger på standardiserade byggblock eller grundkonstruktioner som sedan kundanpassas, som när det gäller fordonskrav kring funktionssäkerhet och Cyber Security. Nyligen nominerades Aros till ett stort fordonsprojekt som enligt företaget kommer att lyfta företagets teknologi ytterligare inom kraftelektronik.
Aros är också delaktiga i utvecklingen och tillverkningen av Volvos momentassisterade styrning, där styrstången utrustats med en elmotor som inte bara underlättar körningen utan också gör den extremt stabil genom att korrigera förarens styrrörelser – upp till 2 000 gånger i sekunden.
Tekniken demonstrerades i den prisbelönta reklamfilmen där actionhjälten Jean-Claude van Damme går ned i sin ”episka split” mellan två lastbilar.Men det är inom Aros kraftelektronik samt högspända elmotorer – vilka nu är uppe i fjärde generationen – som affärerna ökar. Motorerna har visat sig väldigt användbara inom grön teknik.
– Ursprungligen togs de fram för luftkompression, men kan egentligen kopplas in till vad som helst, säger Henrik Lindbäck.
Det började med att Volvo Bussars elhybridbuss krävde andra motorer som drev pumpar och kompressorer när fordonets dieselmotor stängdes av. Därefter tog utvecklingen och försäljningen rejäl fart.
– I dag levererar vi till flertalet olika kompressorleverantörer med olika kompressorteknik och är världsledande inom segmentet. Utmaningen är att optimera dem rätt för kundernas behov. Till vår hjälp har vi allt mer förfinade beräkningsmodeller, säger Henrik Lindbäck.Men i och med den gröna omställningen har konkurrensen ökat betydligt. För att behålla sin konkurrenskraft bestämde sig Aros för att gasa.
Dels ska de öka produktionskapaciteten, dels ska fler ingenjörer anställas. Men att bygga ut anläggningen i Mölndal, där även huvudkontor och forskning och utveckling finns, är uteslutet.
– Vi har inte mer mark att tillgå här. Det vi tittar på är en nyetablering i något europeiskt lågkostnadsland som har bra tillgång på kompetens. Planen är att vara klara 2025, säger Henrik Lindbäck.
När det gäller ingenjörerna jobbar de brett med rekryteringsföretag samtidigt som de erbjuder traineeplatser. Aros har också ett samarbete med Chalmers och är på gång att inrätta doktorandtjänster.
Några tecken på att den förändrade Sverigebilden avskräcker utländsk arbetskraft har de inte märkt av. Däremot påverkas verksamheten av andra omvärldsfaktorer. Kortsiktigt har orderingången gått ned något. Komponentbrist?
– Det kan vara en del, men framför allt handlar det om omställningen till eldrift som går långsammare än vi trott. En annan utmaning är den svaga svenska kronan i de fall vi är bundna av avtal där vi säljer i SEK. Å andra sidan öppnas möjligheter på nya geografiska marknader. Vi ser ett mindre genombrott i Indien, säger Henrik Lindbäck.Att Aros Electronics valde att gå med i FKG har flera förklaringar.
– Att hitta partners, inte minst duktiga aluminiumgjutare och kompetens inom mjukvara, är alltid intressant. Vi vill också få chans att stöta och blöta problem av kommersiell och teknisk natur med andra leverantörer.
En sak som blivit allt svårare att hantera är avtalen med OEM:erna.
– Vi ser att de vill skjuta över allt mer av riskerna på oss leverantörer. Där tror vi att vi kommer att få nytta av FKG:s juridiska kompetens.Fakta/Aros Electronics
Etablerat i mitten av 60-talet. Största ägaren är belgiska textilteknik-jätten Vandewiele. Har runt 300 medarbetare i Sverige, varav 75 ingenjörer på utvecklingssidan. Anläggningarna i Mölndal och Italien är inriktade på elektronik, medan anläggningarna i Kina tillverkar elmotorer och gänget i Ulricehamn står för mekaniska lösningar samt slutmontering av mer komplexa produkter.
-
- 10 oktober, 2024
Satsning på grönt stål tog hem Stora Leverantörspriset
- Stora Leverantörspriset 2024 går till SSAB för att de med sin satsning på grönt stål visat en ”förmåga att möta...
-
- 07 oktober, 2024
SLD 2024 – sponsorerna som gör det möjligt
- SLD är en smältdegel av nätverkande och kunskap som är viktiga för industrins leverantörer. Såväl talare, deltagare, utställare och sponsorer...
-
- 03 oktober, 2024
Nätverka bland utställarna på SLD 2024
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 02 oktober, 2024
”Svenska leverantörer är viktiga för vår framtida tillväxt”
- Hallå där, Thomas Sandblom, global chef för Propulsion and Energy Procurement på Volvo Cars. Mot bakgrund av Volvo Cars, VCC,...
-
- 02 oktober, 2024
RISE på SLD 2024: Stöttar utvecklingsresan för automotive
- I en bransch som automotive, som är så upptagen med att ställa om, är det naturligt att det finns ett...