Nyheter från FKG
- 07 maj, 2025
-
Go Global Kina: ”Vi måste lära oss av deras framgångar”
Tre dagar i Kina med FKG och Business Sweden, det blev en både intensiv och innehållsrik tur.
– Det var något av en tankeställare att få se med egna ögon hur långt fram Kina är inom fordonsindustrin, säger Maikel Nano, partner på Teknikkonsulten Valoriim.Schemat för Go Global Kina var späckat. Första dagen var den svenska delegationen bland annat på mässan Shanghai Auto Show, andra åkte de till Hangzhou och besökte
Geely och nystartade OEM:en Leapmotor, plus ett studiebesök hos e-handelsföretaget Alibaba. Dag tre gjorde gruppen nedslag hos både NIO och Volvo i Shanghai.
Men trots tempot, Maikel Nano på Valoriim var mycket nöjd med att han valde att åka med.
– Superprofessionellt arrangerat av FKG och Business Sweden, med relevanta människor inbjudna och bra tillfälle att nätverka, säger han.
Kollegan Johan Andersson, senior business developer på Valoriim håller med.
– En fantastisk resa och ett uppvaknande på många sätt, inte minst blev jag imponerad av tankesättet de har där.
Hur menar du?
– Bland annat när det gäller filosofin kring utveckling. Man lägger på både turbo och raketmotor, och lite till, och ser till att det går undan. Jag har jobbat i många andra delar av världen där ny teknik skapas, men det här var på en helt ny nivå.
Även Gabriella Virdarson, communication and strategy officer på FKG var nöjd med resan.
– Alla vi talade med sa samma sak, att det verkligen var viktigt att få se med egna ögon hur snabbt allt sker inom fordonsindustrin i Kina.
Bland de saker hon noterade på Shanghai Auto Show var en elbilsladdare med superhög effekt, avancerad batteriteknik till överkomliga priser och sofistikerade system för förarassistans.
– Och artificiell generell intelligens är nu allt vanligare inom fordonsteknik, vilket indikerar en snabb övergång från nivå två till nivå fyra när det gäller autonomi. Till exempel visade XPeng upp fordon med multimodala AI-system och möjlighet till självlärande.
Vad händer inom ny design?
– Där fortsätter det att vara fokus på användarkomfort, med funktioner som förarmiljöer i 4D, med stolar om rör sig när du tittar på film i bilen. Svårt att se den direkta nyttan, men kanske om du sitter i en bilkö? Anpassade doftsystem är en annan sak, liksom minikök inne i bilen.
Några nya aktörer som du noterade?
– Huawei, som mest är kända för mobiltelefoner och telekom, har gett sig in även i fordonsindustrin. Samtidigt så visade stora leverantörer som Bosch och Sony att de aktivt söker partnerskap med kinesiska NEV-tillverkare för att utveckla smarta kabinlösningar och avancerade ljudsystem. Vilket ju faktiskt markerar en övergång från traditionella leverantörsroller till mer integrerade samarbeten inom ekosystemet för smarta fordon.
Var de europeiska märkena på plats?
– Åtminstone BMW och Volkswagen, men inget speciellt att rapportera kring det. BMW visade upp sin Neue klasse, som inte är så ny längre. Volkswagens mål verkar mest ha varit att visa upp de modeller de redan har på marknaden.
Hur reagerade de svenska företag du talade med på vad de upplevde under resan?
– Ingen pratade om att de var rädda för den kinesiska konkurrensen, vilket var uppfriskande. Men alla var också överens om att vi måste lära oss av dem.
Fler lärdomar?
– Att vi i Sverige är mycket bra på tunga fordon. I Kina har fokuset hittills varit på den lätta sidan, och det blir en brant uppförsbacke för dem att konkurrera där. Vi såg inte mer än en lastbil på hela mässan.
Så vi i vår del av världen har åtminstone ett övertag?
– Ja, men om vi ska behålla det måste vi nog lära oss av deras framgångar på den lätta sidan, och snabbt avancera framåt innan de börjar komma ikapp.
Till sist … några kulturkrockar på resan?
– Inte mer än att jag fick erfara kinesernas ärlighet, hur raka de är med sina åsikter.Fakta: Hela schemat under Go Global Kina
• DAY 1 – Wednesday April 23rd Shanghai
Visit Shanghai Auto Show with organized tours to leading Chinese car brands, VIP tickets.
Dinner reception on Green Mobility, hosted by Pioneer the Possible Program, Business Sweden.
• DAY 2 – Thursday April 24th Hangzhou
Visit Geely Group, meeting Group Central Purchasing.
Visit Leapmotor, meeting Supply Chain Management.
A study tour at Alibaba Group HQ.
• DAY 3 – Friday April 25th Shanghai
Welcoming briefing by Business Sweden and program kickoff.
Visit NIO, meeting Supply Chain Development.
Visit Volvo Group, meeting APAC Purchasing.
-
- 21 maj, 2025
Hela vägen från Phoenix: EVS 38 rullar in på Svenska mässan
- För fordonsindustrin är det jämförbart med att få ett OS till stan, och nu är det snart dags att tända...
-
- 21 maj, 2025
”Is i magen är en bra strategi”
- Tullar och sanktioner är något som ger världens industrialister sömnlösa nätter. Att navigera mellan de handelspolitiska grynnorna är komplicerat, och...
-
- 21 maj, 2025
Få koll på läget – boka in SLD den 9 oktober
- Exporterande och importerande företag världen över befinner sig i ett jobbigt läge på grund av det pågående handelskriget. Inte minst...
-
- 21 maj, 2025
Svenska OEM:er redovisar starka siffror för 2024
- Under ett bra år är en rörelsemarginal på 12 procent ett riktmärke när det gäller tunga fordon, på personbilssidan ligger...
-
- 21 maj, 2025
Sänkta kostnader när processen för metallskydd vänder inåt
- Att hitta nya sätt att skydda metall från korrosion och försprödning i aggressiva miljöer är varje materialforskares dröm. TerraBarrier i...