Nyheter från FKG

  • 10 maj, 2023
  • Global spelare som blickar framåt

  • Med 83 000 anställda och 160 miljarder i omsättning är tyska Schaeffler Group ingen helt ny bekantskap för svensk leverantörsindustri. Nu har deras Göteborgskontor, nischat mot automotive technologies, blivit medlem i FKG. 
    – Vi kan nog både lära oss saker och förhoppningsvis bidra med erfarenheter till andra, säger Mathias Lindgren, Head of Autmotive Nordic. 

    För Schaeffler Group är fordonsindustrin det största av tre ben.
    – De andra två är generell industri samt eftermarknad för fordonsindustrin, säger Mathias Lindgren.
    När det gäller deras roll som underleverantörer inom automotive levererar de alla möjliga typer av rörliga delar till motorer och växellådor.
    De håller även på med chassi-system för autonom körning, samt aktiva krängningshämmare och bakhjulsstyrning, med mera.
    – Men vårt största område är e-mobility. Vi gör allt från kompletta el-axlar till komponenter som ingår i subsystem. Exempelvis elmotorer, växellådor, kraftelektronik med mera.

    Behärskar helheten
    Att de kan leverera hela system ger enligt Mathias Lindgren en större förståelse för hur helheten fungerar, något de drar nytta av även när de enbart levererar enskilda delar.
    – Det skiljer oss från aktörer som enbart köper in komponenter från olika håll och sätter samman. Vi kallar det att vi har en hög vertikal integration.
    Företaget håller enligt Mathias Lindgren hela tiden blicken riktad en god bit framåt, och satsar på att försöka förstå vad som kan vara intressant på sikt.
    Exempelvis lanserade de nyligen en lösning för att ladda elbilar direkt från en platta i marken. Systemet, kallat Matrix Charging, fungerar på så sätt att föraren kör upp ovanför plattan, sedan sänks en del ner från bilen som via plattan får kontakt med strömkällan.
    – Helt klart framtidens laddlösning, säger Mathias Lindgren.
    – Tänk exempelvis självkörande taxipoddar och liknande . . .  vem ska plocka ut kabeln och koppla in dem när de behöver ladda? Men även för vanliga förare är det bekvämare.
    Själv har han en bakgrund som elektroingenjör. Men tidigt i karriären blev han uppmanad att ägna sig åt ledarskap istället.
    – En av mina chefer föreslog det. Jag tyckte det lät bra och satsade på det. Något jag aldrig har ångrat.

    Mitt i tech-klustret på Lindholmen
    Efter ett antal år som ledare pluggade han vidare inom beteendevetenskap, för att bygga på en naturlig fallenhet med teori och gedigna kunskaper.
    – Jag har även läst in en MBA (Master of Business Administration).
    Nu leder han Schaefflers fordonsdivision i Norden, placerad mitt i tech-klustret på Lindholmen i Göteborg.
    – Vi är mer eller mindre grannar med FKG.
    Varför ville ni bli medlemmar?
    – Vi har spanat på FKG ett tag, och det är klart att vi ska vara med.
    Vad väntar du dig av medlemskapet?
    – Att lära oss av andra. Men som en global spelare hoppas jag att vi även kan bidra.
    Du lär även känna FKG:s vd Peter Bryntesson?
    – Ja, jag känner både honom och hans föregångare Fredrik Sidahl. Vi jobbade ihop på Saab i Trollhättan i början på 2000-talet.

    Fakta: Mathias Lindgren 
    Ålder: 51 år.
    Bor: Torslanda.
    Familj: Gift och två barn.
    Intressen: Padel, utförsåkning, fotboll och att spela musik.
    Håller på: Aston Villa.
    Kör: Volvo V90 pluginhybrid.

    Foto: Thomas Drakenfors