Nyheter från FKG
-
Gemensam europeisk tidpunkt för omstart sökes!
Den europeiska fordonsindustrin vill komma igång igen. Därför har den europeiska leverantörsorganisationen CLEPA påbörjat ett branschsamarbete med den europeiska bilindustriföreningen, ACEA, för att finna en möjlig tidpunkt för ”ramp up of production”. Men arbetet är komplicerat eftersom hälso- och arbetsmiljöperspektivet är vägledande.
Många är angelägna att komma igång både för att begränsa skadorna i värdekedjan och för att det krävs en startsträcka för att kunna takta upp produktionen för den europeiska fordonsindustrin.
– Italien ser vecka 16–17 som ett möjligt fönster trots deras situation, medan Tyskland talar om vecka 17. I Sverige verkar mesta gemensamma nämnare vara vecka 16, men med brasklappar, inleder Fredrik Sidahl, vd för den svenska leverantörsorganisationen FKG – Fordonskomponentgruppen.
– Allt är naturligtvis beroende på folkhälsoutvecklingen var vi landar vi någonstans och hur vi koordinerat samtidigt kan starta en komplex industri och parallellt värna om alla de som skall göra jobbet, fortsätter han och tillägger:
– Det viktiga är att det sker samordnat genom alla led i värdekedjan, att man är samarbetspartners som agerar solidariskt med ett gemensamt mål att få hjulen att rulla igen.
Fredrik Sidahl berättar att den ekonomiska pressen ökar inom hela det europeiska leverantörsledet. Permitteringar, vid fabriksstängningar, eller korttidsarbete är de vanligaste åtgärderna från företagens sida.
Men i takt med coronasmittan sprider sig norrut följer också likviditetsproblem bland leverantörerna. Det är SME-företag och framför allt de medelstora företagen med max 250 anställda och 50 miljoner euro i omsättning som har problem när intäkterna uteblir.
– Även SME-företagen måste få rätt till akut stöd vid ekonomiska problem, men bankerna är hårda i sina kreditbedömningar. Det finns illavarslande signaler om bankernas agerande från bland annat Storbritannien, där leverantörsstrukturen domineras av just medelstora företag. Det är också ett problem att de olika EU-staterna har helt olika stödinsatser för att hålla sin industri under armarna, förklarar Fredrik Sidahl.
Avslutningsvis förklarar Fredrik Sidahl att frågan är mycket komplicerad och måste bygga på djupgående risk- och konsekvensanalyser med många faktorer – såväl hälsomässiga som ekonomiska.
-
- 08 april, 2021
Kravet på omställning involverar alla
- Vi lever nu i en tid när vår mobilitet och transport av varor genomgår stora förändringar. Kravet på en omställning...
-
- 08 april, 2021
Teknisk samverkan ger effektivare transportsystem
- Hallå där Håkan Schildt, Senior Vice President Autonomous Solutions på Scania. Du är en av föredragshållarna på FKG:s strategiseminarium Mobility...
-
- 31 mars, 2021
Företagarnas vd om betaltider: ”Den frivilliga vägen fungerar inte”
- Att små och medelstora bolag får agera bank åt storbolagen är inte rimligt. Det menar Företagarnas vd Günther Mårder. –...
-
- 31 mars, 2021
Pragmatism präglar industrins syn på EU:s Green deal
- I samband med fjolårets kick-start av automotiveindustrin lade den europeiska leverantörsorganisationen CLEPA fram ett prokativt positioneringsdokument rörande EU:s Green deal-strategi...
-
- 31 mars, 2021
Hos SVOP blir familjebilar till topputrustade bovjägare
- Volkswagen … det är ett märke som landets poliser är vana vid att sitta i när de är ute på...