Nyheter från FKG

  • 25 september, 2024
  • Future Mobility kopplar ihop bolag på båda sidor av Atlanten

  • Go West. Så skulle man kunna sammanfatta hur Future Mobility vill få svenska leverantörer att tänka.
    – Vi försöker etablera innovationssamarbeten mellan svenska och amerikanska företag, säger programchefen Hans Pohl.

    Med en person placerad i Kalifornien har Future Mobility byggt upp en kännedom om automotive-företag i Silicon Valley-området. Nu försöker de koppla ihop bolagen ”over there” med innovativa svenska leverantörer som jobbar med hållbar mobilitet – med fokus på elektrifiering, självkörning eller delning av fordon.
    Genom Future Mobility kan företag och andra aktörer som vill starta samarbeten ihop med amerikanska branschkollegor söka medel från Vinnova för ettåriga strategiska projekt, upp till 500 000 kronor per projekt. Det krävs dock att bolagen skjuter till lika mycket pengar själva.
    Men poängen med Future Mobility är inte enbart att bidra med pengar. Enligt programchefen Hans Pohl handlar det minst lika mycket om matchningen i sig: att hitta aktörer på de båda sidorna av Atlanten som kan jobba ihop.
    – I flera av samarbetena som vi hjälpt till att matcha ihop har de inte sökt några pengar alls, säger han.

    Tio projekt igång
    Under de två och ett halvt år som Future Mobility hållit på har ett 20-tal samarbeten fått stöttning hittills. De allra flesta har nått sina mål.
    – Men visst, det har varit ett par som gått i konkurs också, säger han.
    Just nu har de drygt tio projekt igång. De handlar om allt från innovativa material till att designa knutpunkter för mobilitet så att de är mer anpassade för kvinnor och vårdpersonal.
    Fast varför just USA? Enligt Hans Pohl hade de i och för sig kunnat tänka sig att jobba med en annan del av världen. Bara där finns en fordonsindustri av en viss kritisk massa.
    – Men vi hade redan upparbetade kontakter i Silicon Valley-området via ett annat program.
    Dessutom är USA ett land som just har en betydande automotivesektor och också är hemland för några av jättarna i branschen.
    – Får du igång ett projekt med ett amerikanskt företag blir det ofta en nolla till i budgeten jämfört med här hemma, säger Hans Pohl.
    En annan fördel är att amerikanska bolag allmänt sett är relativt lätta att samarbeta med för oss svenskar.
    – Våra kulturer liknar varandra.
    Sedan har Hans Pohl en allmän bild av att industriklimaten i Sverige och USA kompletterar varandra väl.
    – Generellt är amerikanerna långt fram inom teknik för självkörande bilar. Men när det gäller exempelvis elektrifierade tunga fordon och kollektivtrafik är min uppfattning att vi i Europa kommit längre, säger Hans Pohl.

    Kommer till SLD
    Om någon är intresserad att veta mer om Future Mobility kommer Hans Pohl och en kollega att vara på plats bland utställarna på Stora Leverantörsdagen.
    – Vi hoppas att företag inom FKG ska upptäcka den här möjligheten att skapa samarbeten.
    Har ni någon önskelista kring vilka som ska höra av sig?
    – De vi jobbar mest med är SME-företag. De stora drakarna har ofta egna resurser. I övrigt hoppas vi på hi-tech-bolag som passar in i profilen, med egna innovationer som bidrar till hållbar mobilitet.

    Fakta: Future Mobility
    Programmet startade 2022 och drivs av Lindholmen Science Park och Vinnova. Det syftar till att koppla ihop svenska och amerikanska aktörer inom automotive – verksamheter som har innovativa idéer kring hållbar mobilitet som de vill utveckla. Future Mobility kan bidra med upp till 500 000 kronor i projektbudget, förutsatt att de inblandade företagen bidrar med lika mycket pengar ur egen kassa. Projekten måste ha med en aspekt av elektrifiering, självkörning, uppkoppling eller delning av fordon. Mer info: https://futuremobility.lindholmen.se