Nyheter från FKG

  • Full fart mot svenska metaller

  • En del av de eftertraktade metaller som behövs för elbilar importeras från länder som Ryssland och Kongo. Men de finns även här hemma, och svensk gruvnäring lobbar nu för att vi ska utnyttja det. 
    – Många bryr sig om ekologisk mjölk och var kaffet är odlat. Vi vill att folk även ska börja reflektera över var metaller och mineraler kommer ifrån, säger Emma Härdmark på Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.

    För att uppmärksamma dilemmat har organisationen skapat konceptbilen Mine. I kampanjfilmerna rullar den fram, förarlös, i en vintrig miljö kring gruvan Aitik i Gällivare, med grå granit i bakgrunden och snö på marken. Bilen ser ut som en korsning mellan en Tesla och en Ferrari. Den är eldriven, och alla ingående metaller – bland annat nickel, kobolt, magnesium och litium – är brutna i Sverige.
    Om det vore på riktigt, vill säga. För bilen är än så länge bara en datorprodukt. En vision om hur Svemin menar att vi skulle kunna ha det om den fick som de ville: att vi i Sverige utnyttjade lite fler av de resurser som finns i vår berggrund.

    Flera efterfrågade metaller importeras i dag, trots att vi har många av dem själva. Och importen sker många gånger från länder som inte är särskilt bra på varesig arbetsvillkor eller demokrati. Kongo till exempel, varifrån mycket av det kobolt som används för att tillverka batterier till elbilar och mobiltelefoner kommer.– Folk tänker inte på att de går runt med en bit Kongo i fickan, säger Emma Härdmark.

    Sverige har enligt henne potential att bryta över hälften av de metaller och mineraler som EU har satt upp på sin lista över kritiska råmaterial.
    Men kunskapen om det är låg bland allmänheten, menar hon.
    – Och det är frustrerande.

    För att ändra på den saken har Svemin skapat kampanjen Den svenska gruvan, där konceptbilen ingår.
    Bilen är ritad av designern Michael Hallgren i samarbete med studenter från Umeå universitet.
    Mine är en vision av en bil för 2030-talet: eldriven, självkörande och med många av de sällsynta jordartsmetallerna som behövs för att bygga den hämtade från inhemska fyndigheter.

    Men argumenten för att bryta metallerna här hemma handlar inte bara om demokrati och säkerhet. Även klimatet skulle bli en vinnare, enligt Svemin.
    – Tack vare vår energimix har vi en nästintill fossilfri gruvindustri här i Sverige.
    En annan fördel skulle vara säkrare leveranskedjor.

    Fast exakt hur mycket av metallerna som finns här är lite osäkert. Bara en del av dem är kartlagda.
    – För en del andra har vi inte haft någon marknad att tala om förrän för ett tiotal år sedan. Att de finns vet vi, men inte riktigt hur mycket. Det behöver undersökas mer.

    Det finns i dag tolv aktiva gruvor i Sverige. Till det kommer ett antal nedlagda. Nu vill Svemin att vi både ska väcka upp en del av de gamla gruvorna och att vi ska kunna tänka oss att öppna nya.
    – De allra flesta är ense om vi måste gå mot ett mer klimatsmart samhälle. Det kräver bland annat att vi elektrifierar våra bilar, vilket i sin tur kräver metaller som vi i dag importerar. I en elbil behövs det väldigt mycket mer metaller jämfört med en vanlig bil, säger Emma Härdmark.

    Och om någon tycker att det är synd att vår berggrund sakta förvandlas till en urgröpt schweizerost menar Svemin att det inte är någon större anledning till oro. Enligt organisationen täcks mindre än 0,4 promille av Sveriges yta av gruvor.

    Fakta: De svenska gruvorna
    Det finns i dag tolv gruvor i landet som är i drift: Aitik och Malmberget i Gällivare, Kiirunavaara och Leveäniemi i Kiruna, Kaunisvaara i Pajala, Kristineberg i Lycksele, Kankbergsgruvan, Renström och Björkdalsgruvan i Skellefteå, och i Västerbotten, Garpenberg i Hedemora samt Lovisagruvan och Zinkgruvan i Örebro.