Nyheter från FKG

  • Fredrik Sidahl tackar för sig efter 11 intensiva FKG-år

  • I dag, 31 augusti, gör FKG:s stridbare vd, Fredrik Sidahl, sin sista arbetsdag på kansliet. Därefter är det titeln ”senior”, som innebär en del uppdrag inom näringslivet, men också mer tid över, som för huset på Mallorca, för 67-åringen från Varberg.

    Vi ber honom se tillbaka på de elva åren som FKG-vd och en av svensk fordonsindustris främsta talespersoner.

    – Redan på första arbetsdagen hamnade jag mitt i stormens öga, Saab-krisen. Vi hade Stora Leverantörsdagen på Chalmers, och där utanför stod landets samtliga ekonomireportrar som ville veta vad svensk leverantörsindustri hade att säga om krisen och dess konsekvenser för dem, inleder Fredrik när vi ska försöka summera större händelser genom åren.

    Med Saab-krisen var också tärningen kastad för att utveckla FKG till en kommunicerande intresse- och lobbyorganisation i syfte att ge medlemsföretagen rätt förutsättningar. FKG fick tillträde till maktens korridorer på Rosenbad. Efter ett inledande möte med dåvarande näringsministern Annie Lööf 2012, sker dialogmöten med näringsministrarna och deras närmaste tjänstemän regelbundet.

    En röd tråd under de elva vd-åren är frågan om betalningstider, där en lagstiftning nu trätt i kraft.

    – En riktig surdeg som vi bakat ut både sex och sju gånger innan den till slut gräddades. Har inte rapporteringsplikten avsedd effekt, då är det tvingande lagstiftning som gäller, menar Fredrik.

    En annan långbänk är en arbetsrättslagstiftning som tillåter korttidsarbete. Men när coronapandemin var ett faktum klubbades ändringen igenom i rekordfart.

    Men allt har inte varit framgång i FKG:s arbete under Fredriks ledning. Trots idoga räddningsförsök gick inte det statliga riskkapitalbolaget för fordonssektorn, Fouriertransform, att rädda.

    – Nesligt, menar ”onelinerkungen” Fredrik. Det hade mer än väl tjänat sina syften i den pågående omställningen av fordonssektorn till ny teknik och nya lösningar för vårt mobilitets- och transportsystem.

    Däremot har FKG:s roll i det strategiska fordonsforskningsprogrammet FFI, stärkts även om det skett vissa förändringar under senare år.

    I opinionsarbetet har frågan om en dedikerad industriminister varit viktigt, likaså att Sverige ska kraftsamla kring de viktiga industrisektorerna för att stärka konkurrenskraften och därmed driva på tillväxten.

    – I nuläget är det omställningen till hållbar mobilitet och ett hållbart transportsystem som är den stora frågan för leverantörsindustrin och FKG. I skuggan av den omställningen kan det även vara lämpligt med omställning på vd-posten, så grattis Peter till utnämning som min efterträdare, avslutar Fredrik Sidahl.

    Missa inte din chans att tacka av Fredrik på middagen den 19 oktober, kvällen innan SLD. För anmälan, klicka HÄR.