Nyheter från FKG

  • Företaget som räknar med att växa kraftigt

  • Desay SV Automotive utvecklar och levererar olika antennlösningar, elektronik och mjukvarusystem till bland annat fordonsbranschen.

    – Efterfrågan på den här typen av teknik ökar i takt med utvecklingen av autonoma fordon och vi kommer att växa kraftigt de närmaste åren, säger Henrik Lindén.

    Desay SV Automotive är nya medlemmar i FKG och har sitt europeiska huvudkontor i Weimar, Tyskland. De är specialiserade på antenn- och fordonselektroniklösningar och Henrik Lindén är VD för det svenska dotterbolaget samt säljansvarig i Skandinavien.

    – Vi är i nuläget 120 personer i Europa men räknar med en snar kraftfull tillväxt och dubblering av antalet anställda. Vi har egen forskning, utveckling och produktion i Weimar vilket borgar för högsta kvalitet och tillförlitlighet “Made in Germany” som är viktigt för den europeiska marknaden.

    Moderbolaget Desay SV Automotive är en ledande leverantör av infotainment- och förarassistanslösningar och baserat i Kina med cirka 5 000 anställda. 2019 förvärvades ATTB, en ledande leverantör av antennsystemlösningar i Tyskland.

    – Ägarna i Kina är tänker mycket globalt och framåt när det gäller att satsa i Europa, säger Henrik Lindén.

    Verksamheten är indelad i fyra affärsenheter, Smart Antenna, Smart Cabin, Smart Drive och Smart Service.

    – När det gäller fordonsantenner utvecklar vi och levererar till existerande och framtida modeller inom segmenten personbilar, lastbilar, husbilar, bussar samt olika typer av nyttofordon. Våra system och lösningar sträcker sig från standardantenner till komplexa multifunktionella smarta antenner, optimalt anpassade till respektive fordon.

    Den snabba tekniska utvecklingen har ökat behovet av fordonsantenner för olika tjänster. Inte bara radio- och TV-mottagning via AM, FM, DAB och DVB-T spelar en viktig roll idag, utan också GNSS-signaler för navigering och positionering samt mobilkommunikation som 4G och 5G.

    – Fordonsindustrin är mitt uppe i stora teknikskiften och för till exempel autonoma fordon krävs 5G. Vi ligger långt framme rent tekniskt när det gäller allt som behövs för att göra bilar helt förarlösa och jobbar mycket med support till alla våra kunder. Det krävs till exempel en mycket mer noggran positionering och det gäller att systemen fungerar tillförlitligt, säkert och utan störningar hela tiden och överallt.

    Smart cabin omfattar stora delar av elektroniken inklusive mjukvaran inne i bilen som display-system, kommunikationssystem, infotainment-system, klimatkontroll, trådlös laddning av mobiler och annan förarinformation och stöd.

    Smart drive handlar om säkerhet och optimering av människa-maskin- interaktion. Med hjälp av en mängd olika sensorer möjliggörs 360 ° upptäckt av fotgängare och hinder i fordonets miljö. En del av sensorena i systemen är till exempel egenproducerade kameror. Från att man i nuläget har 4-5 kameror runt bilen går man mot allt fler kameror och andra typer av sensorer. Inom detta segment utvecklar man elektronik och mjukvara för allt mer avancerade förarassistanssystem (ADAS). Vidare arbetar man med V2X-lösningar som ger information om trafik i realtid, kommunikation med andra fordon, trafikljus med mera.

    – Det är många system som måste fungera ihop på ett säkert sätt och inom kort står en stor testarena för autonoma fordon färdigbyggd vid moderbolagets huvudkontor i Kina.

    Smart service står bland annat för trådlös (OTA) uppdatering av mjukvaran i bilen samt andra telematiktjänster där man handhar stora datamängder åt kunder.

    Henrik Lindén har arbetat inom fordonsbranschen i över 20 år och har tidigare varit VD för ett annat medlemsföretag i FKG.

    – Jag uppskattar FKG:s arbete med att påverka politiker, branchen och annan utveckling i samhället samt att få ta del av rapporter och aktuell information. Eftersom vi vill växa i Sverige så är det även viktigt för oss att nätverka och hitta andra aktörer inom fordonsindustrin för olika samarbeten.