Nyheter från FKG

  • Fordonsindustrin under stor press

  • NEVS varslar halva sin personalstyrka i Trollhättan och spekulationer angående varför tar fart. Men NEVS varsel är inte en produkt av en pressad industri.

    Elbilsutvecklaren NEVS varslade i tisdags 300 personer med förklaringen att man vill avancera sin tekniska omställning, mot till exempel självkörande fordon, mobilitetslösningar och elektrifiering. Direkt började spekulationer om hur varslet är påverkat av en pressad industri, hur mår industrin egentligen? Med materialbrist, skenande priser och en långdragen pandemi är det svårt att argumentera om glansdagar. Priset för att frakta en container från Kina till Sverige har på ett år stigit med 840% och Ever Givens tilltäppning gjorde inte saken bättre. På det har vi en rådande omställning som har accelererat med pandemin, där både företag och infrastruktur har svårt att hänga med.

    “Tack vare en hård konkurrens så har jag svårt att se att priserna på bilar kommer öka särskilt mycket”, menar Fredrik Sidal, VD på FKG – Fordonskomponentgruppen och fortsätter: “Kostnaden för produktionen drivs ju dock upp av ökade priser gällande material och leveranser, för att inte tala om halvledarbristen”.

    En elbil kräver drygt dubbelt så många halvledare som en bil med förbränningsmotor vilket gör att bristen på halvledare försvårar omställningen.

    “Vi jobbar med stora utmaningar just nu, den hållbara omställningen som har kommit snabbare än vad de flesta kanske trodde kräver ett stort mått av rådighet för att kunna genomföras på ett framgångsrikt sätt” säger Sidahl. “Vi behöver närproduktion av halvledare och långt mycket mer CO2-fri ström för att kunna hantera den stora produktion av fossilfritt stål och batterier som planeras i Sverige. Grön el har snabbt visat sig bli en bristvara eftersom konsumtionen av vattenkraft i norr nu till större del kommer upptas av “gröna” fabriker, samtidigt som kärnkraften i söder stängs ner. Söder som tänkte importera förnybar el från norr har snart ingenstans att ta ifrån. Sverige är duktiga på att använda moln-tjänster, vilket kräver enorma serverfarmar som drar ofantliga mänger energi. Vi får inte heller glömma infrastrukturen av laddningsstationer till alla de elbilar som snabbt ökar i konsumtion”.

    Man har räknat fram ett CPEV-tal (Charging Points per Electric Vehicle) för Sveriges län och enligt EU ska CPEV ligga på 0,1. Vissa av Sveriges län klarar detta, men den stora majoriteten gör det inte. Regionerna kring storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö ligger t.ex. på 0,03, 0,07 respektive 0,05.

    “Om vi alla jobbar tillsammans och informerar samt. skapar påtryckning på politikerna kan vi få fram den rådighet som behövs för att klara dessa utmaningar”, avslutar Fredrik Sidahl optimistiskt.