Nyheter från FKG
- 14 februari, 2024
-
Fordonsdatan: FKG eldar på politikerna
Kampen om vilka som ska få tillgång till det digitala innehåll som ett fordon generar går vidare. FKG jobbar på för att få EU-kommissionen att anta en ny lagstiftning som värnar underleverantörernas möjligheter att ta del av fordonsdatan – för att kunna driva innovation och utveckling.
– Vi arbetar på flera fronter och med flera olika samarbetspartners, säger Göran Björklund, rådgivare åt FKG.Enligt Göran Björklund, automotive-expert på PR-byrån Newsroom, har det förslag till ny lagstiftning som Europas underleverantörer begärt “fastnat hos EU-kommissionen sedan i julas”. Nu börjar det bli lite bråttom att få något gjort.
– Valet till EU-parlamentet är i juni. Men parlamentets mandatperiod går ut redan den 21 mars, och då avstannar arbetet. Sedan kommer en mängd nyvalda personer in och det blir en uppförsbacke innan de är tillräckligt insatta för att kunna ta beslut, säger han.Viktigt även nationellt
På EU-nivå drivs frågan av FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa. Men för att elda på underifrån gäller det att få med sig även politikerna i de olika länderna. Därför har FKG slagit sig ihop med flera andra svenska intressenter: Svenska Fordonsbranschen, Däckbranschen, Däckspecialisternas Riksförbund och M Sverige.
För att föra upp frågan på agendan har den svenska samarbetsorganisationen bedrivit olika former av lobbying. Bara under hösten har ett seminarium för riksdagsledamöter arrangerats, en pressrelease har gått ut och de har bland annat även skrivit en debattartikel som har publicerats i Motor-Magasinet.
Det senaste initiativet är att medlemmarna i organisationen även gjort en gemensam skrivelse riktad till samtliga medlemmar i trafikutskottet och näringsutskottet.
– Syftet är att trycka på underifrån i beslutsprocessen. Riksdagspolitikerna kan i sin tur påverka sina Europaparlamentariker.
FKG har även uppvaktat politikerna mer direkt.
– Det har varit ett flertal möten. Senast i oktober träffade FKG trafikutskottet.Avgörande leveranser
Enligt Göran Björklund är det långt ifrån alla politiker som förstår hur avgörande underleverantörernas produkter är för de stora biltillverkarna.
– Frågan är komplicerad och abstrakt. Politikerna förstår inte de olika gränssnitten kring bilen.
Som att cirka 70 till 80 procent av en bil består av komponenter som någon annan än OEM:erna själva har tillverkat – det handlar om allt från skruvar och muttrar till styrväxlar och sensorer, men även exempelvis design.
– Just därför är det så viktigt att underleverantörerna får säker tillgång till fordonsdatan. Utan den begränsas möjligheterna till utveckling och innovation, vilket i slutändan drabbar även OEM:erna.
Även om Sverige är ett litet land är FKG och de andra svenska intressenterna viktiga partners även när det gäller att driva frågan internationellt.
– Med tre välkända varumärken i landet är vi en fordonsnation att räkna med, inte minst inom tunga fordon, säger Göran Björklund.Foto: Jeanette Larsson Winerö
-
- 10 oktober, 2024
Satsning på grönt stål tog hem Stora Leverantörspriset
- Stora Leverantörspriset 2024 går till SSAB för att de med sin satsning på grönt stål visat en ”förmåga att möta...
-
- 07 oktober, 2024
SLD 2024 – sponsorerna som gör det möjligt
- SLD är en smältdegel av nätverkande och kunskap som är viktiga för industrins leverantörer. Såväl talare, deltagare, utställare och sponsorer...
-
- 03 oktober, 2024
Nätverka bland utställarna på SLD 2024
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 02 oktober, 2024
”Svenska leverantörer är viktiga för vår framtida tillväxt”
- Hallå där, Thomas Sandblom, global chef för Propulsion and Energy Procurement på Volvo Cars. Mot bakgrund av Volvo Cars, VCC,...
-
- 02 oktober, 2024
RISE på SLD 2024: Stöttar utvecklingsresan för automotive
- I en bransch som automotive, som är så upptagen med att ställa om, är det naturligt att det finns ett...