Nyheter från FKG

  • 14 februari, 2024
  • Fordonsdatan: FKG eldar på politikerna

  • Kampen om vilka som ska få tillgång till det digitala innehåll som ett fordon generar går vidare. FKG jobbar på för att få EU-kommissionen att anta en ny lagstiftning som värnar underleverantörernas möjligheter att ta del av fordonsdatan – för att kunna driva innovation och utveckling.
    – Vi arbetar på flera fronter och med flera olika samarbetspartners, säger Göran Björklund, rådgivare åt FKG.

    Enligt Göran Björklund, automotive-expert på PR-byrån Newsroom, har det förslag till ny lagstiftning som Europas underleverantörer begärt “fastnat hos EU-kommissionen sedan i julas”. Nu börjar det bli lite bråttom att få något gjort.
    – Valet till EU-parlamentet är i juni. Men parlamentets mandatperiod går ut redan den 21 mars, och då avstannar arbetet. Sedan kommer en mängd nyvalda personer in och det blir en uppförsbacke innan de är tillräckligt insatta för att kunna ta beslut, säger han.

    Viktigt även nationellt
    På EU-nivå drivs frågan av FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa. Men för att elda på underifrån gäller det att få med sig även politikerna i de olika länderna. Därför har FKG slagit sig ihop med flera andra svenska intressenter: Svenska Fordonsbranschen, Däckbranschen, Däckspecialisternas Riksförbund och M Sverige.
    För att föra upp frågan på agendan har den svenska samarbetsorganisationen bedrivit olika former av lobbying. Bara under hösten har ett seminarium för riksdagsledamöter arrangerats, en pressrelease har gått ut och de har bland annat även skrivit en debattartikel som har publicerats i Motor-Magasinet.
    Det senaste initiativet är att medlemmarna i organisationen även gjort en gemensam skrivelse riktad till samtliga medlemmar i trafikutskottet och näringsutskottet.
    – Syftet är att trycka på underifrån i beslutsprocessen. Riksdagspolitikerna kan i sin tur påverka sina Europaparlamentariker.
    FKG har även uppvaktat politikerna mer direkt.
    – Det har varit ett flertal möten. Senast i oktober träffade FKG trafikutskottet.

    Avgörande leveranser
    Enligt Göran Björklund är det långt ifrån alla politiker som förstår hur avgörande underleverantörernas produkter är för de stora biltillverkarna.
    – Frågan är komplicerad och abstrakt. Politikerna förstår inte de olika gränssnitten kring bilen.
    Som att cirka 70 till 80 procent av en bil består av komponenter som någon annan än OEM:erna själva har tillverkat – det handlar om allt från skruvar och muttrar till styrväxlar och sensorer, men även exempelvis design.
    – Just därför är det så viktigt att underleverantörerna får säker tillgång till fordonsdatan. Utan den begränsas möjligheterna till utveckling och innovation, vilket i slutändan drabbar även OEM:erna.
    Även om Sverige är ett litet land är FKG och de andra svenska intressenterna viktiga partners även när det gäller att driva frågan internationellt.
    – Med tre välkända varumärken i landet är vi en fordonsnation att räkna med, inte minst inom tunga fordon, säger Göran Björklund.

    Foto: Jeanette Larsson Winerö