Nyheter från FKG

  • 16 februari, 2022
  • Fordonsbranschens omställning nytt tillväxtområde för Nolato Silikonteknik

  • Fordonsbranschens omställning kan vara tuff för många, men för Nolato Silikonteknik har det blivit en framgångssaga. På kort tid har företagets automotive-satsning vuxit kraftigt och i dag levererar de till de stora Tier1-leverantörerna av fordonselektronik.
    – Vi ser kraftig tillväxt inom automotive, säger Jonas Carlsson, Global Business Manager Automotive.

    Jonas Carlsson, Global Business Manager Automotive, Nolato Silikonteknik.

    Nolato Silikonteknik är en del av Nolatokoncernens affärsområde Integrated solutions. Traditionellt har de varit starka inom telekomsektorn, där deras produkter antingen leder bort värme för att komponenter inte ska bli överhettade, eller skärmar av magnetisk strålning (EMC) så att olika elektriska utrustningar inte ska störa varandra.
    – Runt millennieskiftet användes våra ledande silikonpackningar i många av de mest populära mobiltelefonerna, som Ericssons hajfena och en rad Nokia-modeller. Men livslängden på telefonerna var kort och efterfrågan kunde svänga snabbt. När mobiltillverkarna började växla modeller blev resultatet lägre efterfrågan på våra packningar, säger Jonas Carlsson.
    Därför såg företaget till att bredda sig och fokusera på globala tillverkare av telekombasstationer. Samtidigt började de också leta affärsmöjligheter inom fler områden. Valet föll på fordonsindustrin, där det hände mycket kring uppkoppling, eldrift och ny teknologi.
    – Utvecklingen inom området var intressant och vi såg möjligheter att ta oss in på marknaden. 2015 startade vi en satsning inriktad på automotive.

    Hur gick ni till väga?
    – I början använde vi oss mycket av LinkedIn. Dels gjorde vi kampanjer där vi presenterade våra produkter, dels lade vi ned mycket tid på att försöka hitta nyckelpersoner på företag som vi var intresserade av att jobba med, säger Jonas Carlsson.

    Det funkade?
    – Ja, vi fick bland annat kontakt med Bosch och Delphi (Technologies) i Tyskland, som efterfrågade vår support gällande EMC samtidigt som kraven från biltillverkarna ökade. Vi åkte ner och presenterade oss och fick rätt omgående förfrågan om att hjälpa till.
    Under ett år testades Nolato Silikontekniks EMC-packningar på olika prototyper, sen rullade beställningarna in. Och när hjulen började snurra anställdes snabbt fler säljare runt om i världen.

    Ni lyckades bredda er till framgång på automotive-marknaden?
    – Ja, det kan man säga. Vi kom in med rätt timing, satsade rejält och har lyckats oerhört bra på relativt kort tid. Nolato Silikontekniks omsättning inom automotive har fördubblats tre år i rad. Vår kunskap inom EMC och Thermal Interface Material liksom vår bakgrund inom telekom är förstås en fördel, med tanke på hur 5G-nätet och fordonsindustrin är beroende av varandra. Det är ju en förutsättning för att framtidens fordon ska kunna kommunicera med omgivningen.

    Övergången till el-/hybridbilar liksom allt mer avancerad elektronik i ständigt krympande och mer kompakta utrymmen driver affärerna: Power inverters, onboard chargers, radarmoduler, kameror, infotainment, elektronikboxar och batterikylning är exempel där företagets produkter används. Enbart för Boschs infotainmentsystem har Nolato Silikonteknik en mängd stora projekt igång, men kundlistan är lång och inkluderar företag som Continental, Siemens, Veoneer och Harman.
    – Våra material finns numera i många nya bilmodeller, som den nya elektriska Porschen och Ferrari EV, men även i Volvos elbuss, säger Jonas Carlsson.
    En produkt som Nolato Silikonteknik utvecklat specifikt för fordonsindustrin är Compashield SMT Pads som lanserades 2018 och har blivit en succé. De levereras på tape-and-reel och löds fast på kretskort för att få en elektrisk kontakt (jordning) mellan kretskort och aluminumhus. Produktionen ligger på fler än 100 miljoner pads om året, men inom ett par år räknar de med att vara uppe i det dubbla.
    Förutom i Hallsberg sker produktionen i Ungern, Kina, Malaysia och USA. För att klara tillväxten har flera av fabrikerna fått byggas ut, det gäller inte minst den nya fabriken i Ungern där man bland annat ska jobba med VW:s nya elbilsplattform.

    Största utmaningen framöver?
    – Att hänga med i utvecklingen och ta fram nya material med unika egenskaper. Bara på batterisidan händer det ju saker hela tiden. Där är vi involverade i flera projekt tillsammans med ledande globala batteritillverkare, säger Jonas Carlsson.

    Fakta: Nolato
    • Svensk, börsnoterad koncern med tre affärsområden: Medical Solutions, Integrated Solutions och Industrial Solutions. Koncernen har cirka 6 500 anställda och omsatte 2020 drygt 9,4 miljarder.
    • Nolato Silikonteknik är ett dotterbolag inom koncernen och grundades 1938 under namnet Nordiska Latexfabriken i Torekov AB. På Nolato Silikontekniks huvudkontor i Hallsberg arbetar runt 80 personer.

    Bildtext: Behoven av EMC-skärmning ökar snabbt, liksom att hantera värmen som den alltmer komplexa elektroniken alstrar, särskilt i hybrid- och elfordon. Nolato Silikonteknik, som tillverkar effektiva lösningar för EMC-skärmning och Thermal Interface, har fått bra snurr på sin automotive-satsning. Bilden överst visar EMC-packning till ett infotainmentsystem.