Nyheter från FKG
- 17 februari, 2021
-
FKG tar höjd för lagstiftning kring betalningstider
Frågan om betaltider står åter överst på FKG:s agenda. Trots ingångna uppförandekoder om att skynda på betalningarna såväl nationellt som inom EU, tycks inget hända. Snarare är signalerna från den svenska leverantörsindustrin tvärtom – piskan viner allt hårdare.
– Vi trodde att frågan i stort var utagerad när ”Föreningen för effektiva affärstransaktioner inom näringslivet” bildades med Volvo Cars och Scania som undertecknare av koden, och så sent som i fjol undertecknade Volvo Cars, Scania och även AB Volvo ACEA:s och CLEPA:s gemensamma affärsetiska uppförandekod för tillämpning inom EU, inleder FKG:s Fredrik Sidahl som bland annat ingår i styrelsen för ”betaltider” och den europeiska underleverantörsorganisationen CLEPA:s advisory board, rådgivande krets. Forum där frågor om sunda och hållbara affärsvillkor för gemensam tillväxt till och från finns på agendan.
Med stöd av två nyligen genomförda medlemsenkäter klarnar en bild över ett allt hårdare affärsklimat där övertag inom värdekedjan utnyttjas allt ensidigare, stick i stäv med uppförandekodernas intentioner om lite sundare affärsförhållanden.
73,3 procent av respondenterna i FKG:s enkäter uppger att ingenting har hänt efter att uppförandekoderna undertecknats, medan 25,3 procent uppger att kunderna vill ha längre kredittider, betala ännu senare.
– Då förstår man att sex av tio FKG-företag vill ha en tvingande lagstiftning i nivå med räntelagens 30 dagar. Bara att man svarar så på en enkät är något som måste tas med eftertryck från FKG:s sida. De är trötta på ”90 days + E M” som i praktiken blir 120 dagar eller annat ”trix” som tillsammans hämmar deras ekonomi, innovationsförmåga och tillväxt. En annan utveckling i fel riktning är tillämpandet av ”pay-to-play”, det vill säga ekonomiska eftergifter för att ens komma på tal vid en upphandling eller för att få behålla affären, berättar Fredrik.
Han ser det som ett problem när företag undertecknar eller ställer sig bakom uppförandekoder, branschöverenskommelser eller andra gemensamma policys för att i nästa andetag helt eller delvis bortse från dem.
– Vi kallar fenomenet för policy wash eftersom det ser bra ut att stå bland undertecknarna i en större kontext inför lagstiftare, media, kunder och andra delar av omvärlden. I våra fall är det direktörer och public affairs-avdelningar som ingått överenskommelserna, medan i andra änden på företagen finns inköps- och ekonomiavdelningar med helt andra instruktioner och intentioner. Där krävs det skärpning, menar Fredrik och betonar vikten av förtroende och tillit:
– Det var just tillit och omvårdnad kring oss leverantörer och kunder som var själva andemeningen i CLEPA:s och ACEA:s ”Automotive Industry Code of Business Conduct in view of COVID‐19”.
Avslutningsvis vill Fredrik betona vikten av att även FKG-medlemmar uppträder korrekt mot varandra enlighet med vedertagna affärskodex.
– Det finns en olycklig nyordning även i våra led, vilket innebär att smittan sprids nedåt tills den möter råvaruleverantörens leveransvillkor, i regel 30 dagar, i andra änden, avslutar han.
FKG har med detta återupptagit lobbyarbetet för en tvingande lagstiftning och för ett långsiktigt, sunt och hållbart affärsklimat som är alla affärspartner tillgodo.
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...
-
- 09 april, 2025
CLEPA:s generalsekreterare ser ett vägskäl för Europa
- Om nu någon trodde något annat: Europeiska underleverantörer till fordonsindustrin för en hård tillvaro. Det är också vad som kommer...
-
- 09 april, 2025
Stark laguppställning på Automotive Strategy Seminar
- Årets Automotive Strategy Seminar försvarade sin position. 115 personer kom till Södertälje Science Park för att lyssna på tunga branschföreträdare...
-
- 09 april, 2025
Uppsalaforskare hittade nyckeln till säkrare vätgasbilar
- Serieentreprenören Bo Hammarlund hade ställt in sig på pension när en ny spjutspets-innovation kom i hans väg i fjol. Nu...
-
- 26 mars, 2025
Scania: Konkurrenskraft kräver ständigt förbättringsarbete
- En utökad automationsgrad med stöd av digitalisering och AI är avgörande för konkurrenskraften. Den stora utmaningen är att kombinera detta...