Nyheter från FKG

  • 04 september, 2024
  • Experter på bilens textildetaljer – Artex expanderar

  • Egen formsprutning av skumdetaljer i Finland och ökad kapacitet inom transportsektorn: Artex i Mjölby har gjort flera strategiska företagsförvärv på sistone. Företaget tillverkar och renoverar bland annat säten och textilapplikationer till transportindustrin.
    Att de är nya som medlemmar i FKG är ingen slump.
    – Vi hoppas hitta nya samarbetspartners. Målet är tillväxt inom automotive, säger Sofia Öberg, key account manager.

    Det har inte saknats utmaningar för snart 100-årsjubilerande Artex, som startade tillverkning av bilklädselöverdrag 1928. När Björn Samenius och Mats Rydsund tog över verksamheten 2006, som då räknade 24 anställda, var den gamla sömnadsfabriken nära nedläggning.

    Efter en rekonstruktion 2009 expanderade Artex kraftigt i Sverige och Lettland.
    Några år senare kom nästa slag: En brand ödelade fabriken i Mjölby – med lager och allt. Men tack vare att verksamheten breddats från enbart sömnad till helhetsleveranser av textila produkter för offentliga miljöer, kollektivtrafik och fordonsindustri överlevde Artex även den smällen och har sett omsättning och växa stabilt.
    – I år ser omsättningen ut att landa på 400 mkr, säger Sofia Öberg som numera har omkring 500 kollegor fördelade på nio anläggningar i Sverige, Lettland, Danmark och Finland.

    Kvinnodominerat? Ja, historiskt sett – men inte längre så mycket som man kanske tror. Sömnad utgör fortfarande grunden för verksamheten, men idag handlar det lika mycket om design- och produktutveckling som komplex montering.
    – På anläggningen i Mjölby är vi 50/50 kvinnor och män, säger Sofia Öberg.
    Inte heller behöver personalen oroa sig för att bli ersatta av AI eller robotar.
    – Nej, sömnaden är huvudsakligen ett hantverk. Vi har absolut automatiserat där vi kan men det är främst i våra verksamheter likt skumproduktionen där vi har operatörer som styr.

    Inom affärsområdet Automotive finns kunderna huvudsakligen i Sverige och Norden. Dagens produktutbud består främst av överdragsklädslar, barnstolar, solgardiner och bagageskydd – alltså, originaltillbehör för personbilar och lastbilar, samt dörrsidor och andra interiöra detaljer för lastbilsindustrin.
    Ett nytt och växande segment är försvarsindustrin.
    – Med tanke på omvärldsläget räknar vi med att våra leveranser inom området kommer att öka, säger Sofia Öberg.

    Tillväxtplanerna handlar annars om utveckla befintliga produkter, till exempel genom nya material.
    Att företaget ligger långt framme på hållbarhetsområdet är en fördel. En annan är att de breddat sitt erbjudande genom de senaste förvärven. Förvärvet av skumfabriken utanför Åbo blev klart kring årsskiftet.
    ­– Att vi nu kan leverera en komplett produkt utan att vara beroende av underleverantörer gör det enklare både för oss och våra kunder.

    Artex är också stora inom tillverkning och renovering av säten och interiörer för tåg, flyg och annan publik transport.
    – Dessa projekt är komplexa och det handlar om så mycket mer än att bara byta textil på några säten. Ett komplett vagn-set innebär ett omfattande arbete med mängder av olika ingående komponenter som ska renoveras på olika sätt. Det kan handla om innehåller både lagning och förstärkning/förbättring av strukturer, lackering av olika komponenter, nya skumdetaljer och även en del elarbeten. Vi ser stora synergier mellan våra olika affärsområden och framför allt mellan Public transport och automotive-segmenten, säger Sofia Öberg.

    Hållbarhet väger tungt för Artex. De arbetar mycket med renovering och tillverkar nya produkter med hjälp av restmaterial.

    Artex välkomnar de skärpta miljökraven i transportsektorn, även om det innebär tuffa utmaningar. Hållbarhet och cirkularitet genomsyrar verksamheten och de försöker ständigt hitta nya sätt att återanvända material och avfallsströmmar.
    Ett resultat av det är materialet TexTrain, som tillverkas av restprodukter som skum och textil. Det kan bland annat användas som ljudabsorbent.
    Spillet blev en tillgång?
    Ja, och en bra sådan. Som ljudabsorbent absorberar materialet ljud tre gånger bättre än många motsvarande produkter på marknaden. Dessutom är det formbart, vilket gör att det går att nyttja till många olika applikationer och med fördel som designelement. Vi har också kunder som idag använder det som emballage i förpackningar. Användningsområdena är många för materialet vilket är väldigt spännande och jag uppmanar alla som tycker det låter intressant att kontakta oss.

    Fast ännu har inte fordonskunderna nappat.
    – Nej inte än, kraven inom fordonsindustrin med detaljer som ska vara enhetliga – alltså alltid likadana – är inte en ”perfect match” för ett material som tillverkas av restströmmar och därför varierar i struktur och färg. Ena månaden är materialet blått, nästa dag kan det vara orange. Men nya generationer kommer kanske att se mer positivt på den typen av visuella avvikelser.

    I fjol investerade Artex i en större 3D-printer. Den används idag för fullskalig möbelproduktion men är också en stor tillgång som underlättar i produktutvecklingsfasen för framtagande av prototyper och underlätta olika typer av tester.
    – Utbudet av material för 3D-printing är många men ett av materialen som vi använder i dagens produktion är ett plastmaterial som kommer från en hållbar källa och består av återvunna fiskenät från sydeuropeiska fiskevatten.

    När det gäller medlemskapet i FKG hoppas Artex att det ska leda till kunskapsutväxling.
    – Vi är nyfikna på FKG:s omvärldsspaning och delar gärna med oss av vår kunskap. Samtidigt vill vi gärna vara med och titta på olika fordonsrelaterade produkter för att se om vi kan hitta vägar som leder till nya samarbeten, säger Sofia Öberg.

    FAKTA ARTEX
    Omkring 500 anställda, varav 60 i Mjölby, ett 40-tal i Finland och Danmark, resterande i Lettland.
    Ägare: Investmentbolaget Pamica är majoritetsägare.

    Bilden: Sofia Öberg är key account manager på Artex i Mjölby.