Nyheter från FKG
- 21 juni, 2023
-
EU behöver en mer fordonsvänlig industripolitik
FKG:s Peter Bryntesson har varit på styrelsemöte för den europeiska branschorganisationen för leverantörer, Clepa.
Clepa gör en massa bra utredningar/rapporter, enkäter, positioneringspapper och andra branschunderlag för i första hand att användas gentemot den mäktiga EU-kommissionen, de olika direktoraten och det beslutande Europaparlamentet. Slutet vecka 23 var det styrelsemöte och medlemsmöten med många bra presentationer, inleder Peter sin redovisning av vad som avhandlats.
– Som en grov summering för dessa dagar så kan man säga att det finns en viss oro i luften och man börjar uppmärksamma en massa mörka moln på den annars klara fordonshimlen. Mycket handlar om europeisk fordonsindustris konkurrenskraft.– Första molnet kommer från Kina där det nämndes att prognosen är att det säljs 1 000 000 bilar från kinesiska bilmärken under 2023 i EU. Inga av dessa bilar byggs i Europa. Det kan innebära att tre Torslanda-fabriker behöver stänga ner.
– Andra molnet är från både USA och Kina och kallas investeringsklimat. I EU arbetar vi med regleringar men i Kina och USA så arbetar man med incitament. Investeringsklimatet är helt annat i USA och Kina, vilket gör att det inte är så attraktivt att satsa i EU.
– FoU och batteriteknik är det tredje orosmolnet att ta hänsyn till. Det är 26 batterifabriker under uppbyggnad i EU, men ingen av dessa går att tillverka batterier av generation 3 och 4. Vi saknar helt enkelt kunskap om hur vi ska tillverka batterier som ligger 10 år fram i tiden. Detta kopplat till att investeringsklimatet är ”ljummet” så har vi ett potentiellt problem.
– Sedan var det en presentatör som berättade att vi i EU tydligen inte längre tillverkar småbilar. Vi tillverkar större, dyrare och lyxigare varianter här medan billigare, mindre bilar tillverkas i exempelvis Mexiko. Jag har inte reflekterat över detta men så kan det naturligtvis vara. Är detta bra eller dåligt för oss i EU tål att fundera på.
– Det är jättebra att vi sitter med i Clepa och får både ge input och ta emot fakta från Bryssel. Under hösten så kommer vi att skapa en Clepa/EU arbetsgrupp inom FKG. Vi vet att flera av er medlemmar vill ha denna kanal och vi gör också ett bättre jobb inom Clepa med er input.
-
- 23 april, 2025
Raka rör när FKG träffar OEM:erna
- Relationen mellan leverantörerna och OEM:erna är stark. Två sidor av samma mynt, och helt och hållet beroende av varandra. Men...
-
- 23 april, 2025
”Vi får nog leva med handelskrigen ett tag”
- Han har haft en lång karriär inom både OEM- och underleverantörsvärlden. Nu, efter att ha lämnat VD-posten för Press Kogyos...
-
- 23 april, 2025
Lämnar FKG:s styrelse: ”Dags att släppa in någon annan”
- Hallå där Christina Holgerson, EVP, Corporate Responsibility and Group HR på VBG Group. Du lämnade nyligen ditt uppdrag som ledamot...
-
- 23 april, 2025
Så navigerar du runt handelshindren – expertens bästa tips
- “Tariffs”, det vill säga tullar och tullsatser är på mångas läppar just nu. Favorituttryck för USA:s president, men också ett...
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...