Nyheter från FKG
- 21 juni, 2023
-
EU behöver en mer fordonsvänlig industripolitik
FKG:s Peter Bryntesson har varit på styrelsemöte för den europeiska branschorganisationen för leverantörer, Clepa.
Clepa gör en massa bra utredningar/rapporter, enkäter, positioneringspapper och andra branschunderlag för i första hand att användas gentemot den mäktiga EU-kommissionen, de olika direktoraten och det beslutande Europaparlamentet. Slutet vecka 23 var det styrelsemöte och medlemsmöten med många bra presentationer, inleder Peter sin redovisning av vad som avhandlats.
– Som en grov summering för dessa dagar så kan man säga att det finns en viss oro i luften och man börjar uppmärksamma en massa mörka moln på den annars klara fordonshimlen. Mycket handlar om europeisk fordonsindustris konkurrenskraft.– Första molnet kommer från Kina där det nämndes att prognosen är att det säljs 1 000 000 bilar från kinesiska bilmärken under 2023 i EU. Inga av dessa bilar byggs i Europa. Det kan innebära att tre Torslanda-fabriker behöver stänga ner.
– Andra molnet är från både USA och Kina och kallas investeringsklimat. I EU arbetar vi med regleringar men i Kina och USA så arbetar man med incitament. Investeringsklimatet är helt annat i USA och Kina, vilket gör att det inte är så attraktivt att satsa i EU.
– FoU och batteriteknik är det tredje orosmolnet att ta hänsyn till. Det är 26 batterifabriker under uppbyggnad i EU, men ingen av dessa går att tillverka batterier av generation 3 och 4. Vi saknar helt enkelt kunskap om hur vi ska tillverka batterier som ligger 10 år fram i tiden. Detta kopplat till att investeringsklimatet är ”ljummet” så har vi ett potentiellt problem.
– Sedan var det en presentatör som berättade att vi i EU tydligen inte längre tillverkar småbilar. Vi tillverkar större, dyrare och lyxigare varianter här medan billigare, mindre bilar tillverkas i exempelvis Mexiko. Jag har inte reflekterat över detta men så kan det naturligtvis vara. Är detta bra eller dåligt för oss i EU tål att fundera på.
– Det är jättebra att vi sitter med i Clepa och får både ge input och ta emot fakta från Bryssel. Under hösten så kommer vi att skapa en Clepa/EU arbetsgrupp inom FKG. Vi vet att flera av er medlemmar vill ha denna kanal och vi gör också ett bättre jobb inom Clepa med er input.
-
- 20 september, 2023
Utställare på SLD 2023
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 20 september, 2023
Fem nominerade till Stora Leverantörspriset
- Förra veckan hade priskommittén för Stora Leverantörspriset 2023 möte för att diskutera årets nomineringar. Fem företag har nominerats men bara...
-
- 20 september, 2023
SLD2023: Noll klimatavtryck i fokus för Polestar
- En månad kvar till SLD2023, som vanligt med en uppställning tunga branschprofiler. En av dem är Klas Magnusson på Polestar,...
-
- 20 september, 2023
EU inför CO2-beskattning av importerade varor
- 1 oktober påbörjar EU arbetet med att införa CO2-beskattning av importvaror. Främst berörs införsel av CO2-intensiva produkter av järn, stål...
-
- 20 september, 2023
NIRA Dynamics om IAA: ”En extremt bra vecka”
- Arrangörerna av IAA Mobility bör känna sig nöjda med årets evenemang. Över 500 000 personer tog sig till München för...