Nyheter från FKG
- 26 mars, 2025
-
”Ett supercoolt jobb” – Europart Nordics vd trivs i rollen
Fristående europeiska leverantörer av reservdelar till den tunga sidan – där är Europart en av de dominerande aktörerna.
– Vi finns på 300 ställen i Europa, och är en av de största grossisterna på eftermarknaden, säger Henning Andersen, vd för Europart Nordics.När nyhetsbrevet får tag på Henning Andersen är det en mycket upptagen vd för Europart Nordics som klämmer in intervjun mellan ett möte, en kort lunch och nytt möte.
– De första tre månaderna på året är alltid rätt hektiska, just nu är det bland annat mycket med årsredovisningen, säger han.
Men, kan han konstatera, fjolåret blev riktigt bra för Europart Nordics.
– Helt fenomenalt. Vi hade en mycket bra start, sedan såg vi en viss avmattning de sista två kvartalen. Men i slutändan blev det ett mycket bra resultat.
Geopolitiken påverkar. Enligt Henning Andersen bidrar det till att kunderna är mer priskänsliga och inte investerar i samma takt.
– Men vi har hållit koll på våra kostnader, och är över huvud taget mycket långsiktiga i vårt arbete och med våra strategiska målsättningar.
Hur Europarts ställning som oberoende leverantör av reservdelar till tunga fordon i Europa ser ut? Henning Andersen svarar diplomatiskt.
– Jag får ju inte säga att vi är störst.
Men, säger han, sett till storleken på deras nätverk och på vilka kunder de når är de utan tvekan en ledande aktör.
Han nämner ett par konkurrenter av betydande storlek, men profilerna på bolagens affär skiljer sig något åt vilket gör att det är svårt att dra tvärsäkra slutsatser om vem som vinner omsättningsligan.En bro bort
Henning Andersen är en något försvenskad dansk, som bor enbart en brofärd bort från hemlandet i en villa i Bunkeflostrand – en knapp kilometer från havet med utsikt mot den danska kusten. Nära också till Europarts nordiska huvudkontor i Bulltofta-området i Malmö.
– Min bakgrund är inom sälj, och jag har varit i koncernen i sammanlagt 20 år, säger han,
De senaste två och ett halvt åren har han varit vd för det nordiska bolaget som täcker in Sverige, Danmark och Finland. I Norge samarbetar de med en annan aktör.
Och arbetet må vara krävande, men han trivs.
– Absolut, det kanske inte verkar så sexigt för en utomstående att sälja reservdelar. Men jobbet är supercoolt, med spännande utmaningar hela tiden. Den här branschen förändrar sig ständigt. Just nu ser vi till exempel att en del av våra kunder i Europa konsoliderar sig och blir större. Det händer också saker hos våra konkurrenter som håller oss vakna. Så jag har aldrig tråkigt.
Den vanligaste komponenten de säljer?
– Typiska slitdelar som det går åt mycket av.
Kunderna är huvudsakligen verkstäder och större åkerier.
För att bli leverantör till Europart gäller det att leva upp till en del krav. Hög kvalitet, förstås, och att man bedriver en stabil och välskött verksamhet. Dessutom ska bolaget ha koll på sin code of conduct. Att kunna leverera rätt volymer är också avgörande.
Krav som han menar inte är något större problem för de etablerade svenska leverantörerna.
– Jag vet ju att Sverige är ett land som generellt är väldigt skickligt inom fordonsindustrin, och vi jobbar också med en del av de svenska bolagen på den fria marknaden.Mer och mer administration
Liksom FKG lyfter han fram den tillgången till fordonsdata som en viktig fråga. När det gäller kraven kring koldioxidavtryck och andra hållbarhetsparametrar säger han att det är något de jobbar mycket med. En baksida med det är att Europart får ägna sig mer och mer åt administrativt arbete.
– Extremt mycket, och det växer. Men vi jobbar seriöst med det, säger han.
De har även ett växande fokus på sina egna transporter och satsar en del på att leverera med elektriska drivlinor, inte minst när det gäller last mile-delivery.
– Under 2023 och 2024 var det mycket fokus på det.
Du sa tidigare att det gick bra förra året. 2025 då?
– Bra fråga. Jag skulle jämföra situationen med ett lite oroligt hav. Du kan kanske göra förutsägelser två, tre vågor framåt, längre ser du inte. Men för egen del är vi trygga i att vi har bra kostnadskontroll och en organisation som jobbar effektivt, bland annat med olika digitaliseringsprocesser.
Så ett bra år på gång?
– Nja, jag ser med viss oro på konjunkturen 2025. Men för egen del kommer vi att klara oss. Finanskriser, pandemier, handelskrig … man lär sig att hantera sådant. Det gäller att hela tiden optimera och anpassar sig till situationen.Fakta: Henning Andersen
Ålder: 52 år.
Yrke: Vd för Europart Nordics.
Bor: Malmö.
Familj: Fru och tre barn.
Intressen: Motorsport.
Kör: ”I dagsläget känns det lite jobbigt att prata om, men jag kör en Tesla, modell Y.”Fakta: Europart
Bolaget, grundat 1948, är en fristående grossist med fokus på den europeiska marknaden och som finns i 28 länder. Europart levererar reservdelar till främst tunga fordon som lastbilar, trailers och bussar. I sitt sortiment har de runt 400 000 artiklar. Omsättningen ligger på cirka 700 miljoner euro och koncernen har i storleksordningen 2 000 anställda. Huvudkontoret finns i Hagen, 15 kilometer söder om Dortmund.
Fakta: Clepas eftermarknadskonferens
Den 2 till den 3 april har FKG:s europeiska paraplyorgansation Clepa sin stora eftermarknadskonferens i Bryssel. Under årets konferens kommer diskussionerna att röra sig kring tre huvudteman:
• Balansen mellan cybersäkerhet och tillgången till OBD-information (Onboard Diagnostics).
• Strategier för att säkerställa överkomlig mobilitet i ett föränderligt tekniskt landskap.
• Regelverk som behövs för att upprätthålla en konkurrenskraftig eftermarknad.
Mer info om konferensen, klicka här.
-
- 23 april, 2025
Raka rör när FKG träffar OEM:erna
- Relationen mellan leverantörerna och OEM:erna är stark. Två sidor av samma mynt, och helt och hållet beroende av varandra. Men...
-
- 23 april, 2025
”Vi får nog leva med handelskrigen ett tag”
- Han har haft en lång karriär inom både OEM- och underleverantörsvärlden. Nu, efter att ha lämnat VD-posten för Press Kogyos...
-
- 23 april, 2025
Lämnar FKG:s styrelse: ”Dags att släppa in någon annan”
- Hallå där Christina Holgerson, EVP, Corporate Responsibility and Group HR på VBG Group. Du lämnade nyligen ditt uppdrag som ledamot...
-
- 23 april, 2025
Så navigerar du runt handelshindren – expertens bästa tips
- “Tariffs”, det vill säga tullar och tullsatser är på mångas läppar just nu. Favorituttryck för USA:s president, men också ett...
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...