Nyheter från FKG

  • 15 januari, 2025
  • En doldis med världsrykte

  • Då och då stöter vi på dem. Människorna som inte tycker att pensionering och ledighet resten av livet är något särskilt eftersträvansvärt. Som Bengt Henriksson på Exotec – medlem i FKG – vars maskiner servat den globala fordonsindustrin de senaste 30 åren.
    I mars fyller han 80, men jobbet rullar vidare.

    Åka jorden runt, jobba i skiftande tidszoner och komma hem jetlaggad – det är saker som kan få vilken ungtupp som helst att krokna. Men Bengt Henriksson har aldrig haft problem med det.
    – Nej, men jag har börjat tycka att det är jobbigt med de enorma flygplatserna, där du ska ta dig ett par kilometer för att komma till rätt gate, säger han.
    Den ena höften börjar klaga när han går långt.
    – Men annars har jag inga besvär med den, säger han.
    För att komma runt saken har han och hans nyckelmedarbetare oftare börjat ta bilen, åtminstone ner till kontinenten, när det är dags att installera, eller för att utföra service och underhåll på de höghastighetsmaskiner – Impact Cutting Machines (ICM) – som han har ägnat sig åt sedan han startade Exotec i början av 90-talet.
    Utrustningen används vid tillverkning av saker som ämnen till ventiler, komponenter till steglösa CVT-växellådor* med mera.
    FKG:s verksamhet har han följt länge, ända sedan förrförra vd:n Sven-Åke Berglie ledde organsationen.
    – I början var det mest att jag läste tidningen Fordonskomponenten, det var många intressanta artiklar i den. Men sedan tyckte jag att jag lika gärna kunde gå med.
    Att vara medlem tycker han känns bra. Och de gånger han har tyckt att saker inte varit bra har han inte tvekat att höja sin röst.

    ICM-maskinen.

    Sparar material
    Genom att utnyttja det fysikaliska fenomenet adiabatisk mjukning kan de apparater Exotec bygger klippa stålstänger av exklusiva legeringar med hög noggrannhet och minimalt med spill .
    – Jag har räknat ut att maskinerna genom åren sparat 20 000 kilometer material, säger han.
    En annan siffra som sticker ut är att det varje dygn tillverkas komponenter till tiotusentals fordon för olika kända bilmärken där Exotecs maskiner är inblandade.
    Adiabatisk mjukning var ett fenomen som började utforskas efter andra världskriget, vilket ledde till att maskiner för klippning av stålstänger utvecklades.
    På 80-talet hade metoden dock fallit ur modet. De maskiner som fanns kvar var enligt Bengt Henriksson mer eller mindre utrangerade och bortplockade ur produktion.
    – När jag mötte folk i branschen var de irriterade över att det inte hade hänt något nytt kring den här tekniken sedan mitten av 70-talet. Vi såg ett nytt intresse, säger han.
    Sin egen tillverkning startade han i mitten av 90-talet. Han såg en potential inom fordonsindustrin och satsade på att utveckla utrustningen genom omfattande konstruktions- och dimensioneringsarbeten.
    – Vi har gjort väldigt mycket i den vägen.
    Det senaste i utvecklingsväg är en buntladdare som gör det möjligt att mata maskinerna med flera meter långa stänger utan att det tunna materialet – stängerna är på fem millimeter – trasslar ihop sig.
    Företaget är verksamt inom en ganska liten nisch, med enbart en handfull konkurrenter globalt. På den smala marknaden härskar Exotec. Marknadsandelen är på 50 procent och de har bland annat levererat till två av de tre största koncernerna inom motorventiler.

    Nedgång för kunderna
    Senaste året har dock varit en rejäl downperiod för kunderna. Förr brukade Exotec ligga på en till två sålda maskiner per år, plus lite eftermarknad. 2024 levererade de ett par maskiner efter order som kom 2023.
    Under 2024 fick de dock inga nya beställningar. I stället har de ägnat sig mer åt eftermarknaden.
    Bengt Henriksson har dock fördelen av att driva en firma utan skulder, verksamheten startade helt utan lånefinansiering.
    Maskindelarna köper de in från olika nyckelleverantörer, tillverkade efter Exotecs egna ritningar.
    – Vi har som mest haft uppåt fem personer som har jobbat mer eller mindre heltid åt oss, fast hos någon underleverantör.
    Förutom det beställer de även hem ett antal standardkomponenter.
    Bakgrunden till att efterfrågan sjunkit är politiska beslut kring att förpassa förbränningsmotorerna till historien och satsa på elbilar. Exotecs verksamhet är i huvudsak beroende av förbränningsmotorer.
    – Plus en mindre nisch med ett antal andra kunder, legotillverkare utan egna produkter.
    Situationen har fått även en gammal industriman som Bengt Henriksson att fundera på att sluta med det dagliga kneget.
    – Kanske är det dags att ta steget och bli pensionär på riktigt, säger han.
    Kursen är dock rätt utstakad även för nästa år. Sannolikheten att Bengt Henriksson äter tårta på kontoret i mars 2025 när han fyller 80 är minst sagt stor.

    * Fotnot: CVT är en förkortning av Continuously Variable Transmission.

     

    Fakta: Bengt Henriksson
    Ålder: 79.
    Bor: Eksjö.
    Yrke: Maskiningenjör.
    Intressen: Sportbilar, MC, segling och hi-fi-utrusning.