Nyheter från FKG

  • Eltra letar efter svenska leverantörer

  • En bra affärsmöjlighet i kombination med en koll på vart samhället är på väg – det är en mix som kan få en speciell sprängkraft. Det lilla Stockholmsföretaget Eltra som säljer elsparkcyklar under eget märke har identifierarat en sådan potential.
    – Jag har alltid varit intresserad av mobilitet, och Greta Thunbergs tanke om att agera för att minska koldioxidutsläppen är en inspiration, säger Karl Inde, designer och projektledare på Eltra, nya som medlem i FKG.

    Men, säger Karl Inde, något perfekt exempel på ett miljövänligt företag vill han inte utmåla Eltra som.
    – Nej, vi beställer trots allt elsparkcyklarna från en tillverkare i Kina, det är väl inte optimalt ur ett miljöperspektiv.
    Fast den saken är han fast besluten att ändra på. Eltra har tagit fram design till en egen modell, Type 8, och de ska tillverka den i Sverige. Det är förresten ett av skälen till att de nyligen blev medlemmar i FKG.
    – Vi vill få kontakt med svenska leverantörer. Det borde finnas några därute som har kapacitet över i de här tiderna, säger Karl Inde.

    Nästa år hoppas han att de har knutit ett antal leverantörsföretag till sig, för tillverkning av allt från chassin och hjul till styrenheter och batterier.
    Under tiden fortsätter de att importera från Kina.
    – Den fabrik vi har kontakt med där är jättebra, vi har mer eller mindre daglig kontakt, säger han.
    Företaget startade 2019 under blygsamma förhållanden. De är fyra på firman. Tre som arbetar med försäljning, marknadsföring och design, plus en servicetekniker som är anställd på deltid. Pengarna för att komma igång har de lånat från släktingar.
    – I år siktar vi på att sälja 400 stycken. Och vår målsättning är att tredubbla omsättningen varje år de närmaste åren.
    Går det vägen kommer de upp i en omsättning närmare tio miljoner nästa år, och cirka 25–30 miljoner 2022. Men Eltras ambitioner stannar inte där. Karl Inde målar upp en framtid där företaget först sprider sig till ett flertal svenska städer och att de därefter tar siktet utanför landets gränser.

    Tills de är mogna för att erövra Europa är det modesta förhållanden som gäller honom och hans jobbarkompisar. De har slimmade lokaler på Kungsholmen i Stockholm och har en solidarisk lönesättning där alla får lika mycket.
    – Arbetsbänken för servicen har vi byggt ihop av några gamla lastpallar, säger han.
    En typisk startup alltså. Med begränsade medel, men med en rikedom på visioner, driv och idéer.

    Fakta: Eltra
    Förtaget grundades 2019 och säljer elsparkcyklar under eget varumärke. Hittills har de köpt in färdiga elsparkcyklar från en kinesisk leverantör, men de är mitt uppe i att ta fram sin egen modell som de avser att utveckla i samarbete med svenska leverantörsföretag. Eltra har fyra anställda och har sitt säte på Kungsholmen i Stockholm. Modellerna finns i fyra klasser som kostar från drygt 4 000 kronor till närmare 15 000. Mer info: https://eltrascooter.se

    Foto: Karl Inde