Nyheter från FKG

  • 27 september, 2023
  • Digitalisering i förarhytten

  • De har tagit fram ett patenterat head-up displaysystem (HUD) för skogs-, jordbruks- och entreprenadmaskiner, där information som förarna behöver för stunden visas som ett hologram framför vindrutan.
    Nu är Optea redo för nästa steg.
    Men det är tufft att gå från start-up till scale-up, säger grundaren Esteban Arboix.
    Som ny medlem i FKG hoppas de få del av ett aktivt nätverkade.

    Esteban Arboix.

    Det handlar om att göra jobbet i de tunga fordonen snabbare, mer effektivt och precist. Med hjälp av avancerad optik och har Optea tagit fram ett system där förarna får information om omgivningen eller maskinen i realtid.
    Därmed kan de göra bättre bedömningar och köra smartare, undvika problem innan de uppstår och behöva stanna mer sällan.
    – Produktionen ökar när driftavbrotten blir färre, säger Esteban Arboix.
    Med en värmesensor går det också att upptäcka djur eller personer i terrängen.

    I grunden finns egenutvecklad optik samt en bildgenerator från Texas Instruments. HUD-lösningen gör att informationen projiceras på vindrutan, medan den avancerade projektortekniken får texten att ”sväva” i luften 5–10 meter framför fordonet – som ett hologram.
    – Det gör att den visas rätt i blickfånget, på samma ställe som du normalt håller blicken när du kör, och slipper fokusera om.
    Det är en stor fördel jämfört med andra lösningar där föraren antingen behöver flytta blicken till instrumentpanelen eller en separat transparent skärm, alternativt tvingas bära mer eller mindre otympliga specialglasögon, menar Esteban Arboix.
    – Och att vi valt polymer optik är en nyckelkomponent i vår lösning, vilken vi tagit patent på. Det gör att vi kan erbjuda en stor field of view samtidigt som displayen blir lättare, tunnare och billigare.

    Företaget startade ursprungligen som en avknoppning till InFocus Corp, som sysslar med projektorteknik. På SkogsElmias Innovation Award 2019 kammade Opteas system hem en guldmedalj med motiveringen att det kan innebära en betydande arbetsmiljöförbättring.
    – Jag möter många förare som undrar när vi släpper vår produkt, så intresset är stort.
    Opteas displaysystem kan eftermonteras, men visionen är att få in produkten som tillval i tillbehörskatalogen hos någon av de större fordonstillverkarna. Och i förlängningen – att komma in tidigare i produktionen och bli en integrerad del av hytten istället för en add on-produkt. Då skulle också dagens standardinterface ersättas med något som överensstämmer med tillverkarens.
    Planen är att fokusera på själva tekniken, medan sammansättning och content – alltså typ av information för olika maskiner och verksamheter – kan göras av andra.

    Men där är de inte ännu. Utmaningen är att hitta kapital och vägar att kommersialisera produkten, som fortfarande befinner sig i utvecklingsstadiet.
    – Absolut, vi söker partnerskap. Det är en av anledningarna till vi gått med i FKG, säger Esteban Arboix, som tycker att många start-ups hamnar i ett moment 22-läge när de vill försöka skala upp verksamheten.
    – Det finns pengar att söka i tidiga skeden, sen inträder ett slags vacuum.

    All dressed up and nowhere to go?
    – He, he, lite grann så.
    – Vår nisch ligger inom optik-utvecklingen, men eftersom vi opererar inom en så pass komplex miljö behöver vi medverka i andra delar. Och systemet kan inte lanseras innan alla delarna är kommersialiserbara. Vi skulle vilja se en mer holistisk approach när det gäller HUD- och AR-utveckling, säger Esteban Arboix.

    Om Europa ska kunna behålla sin konkurrenskraft behöver vi blir bättre på nätverkande, tror han. Där kan vi lära en hel del av Kina.
    – Vi behöver komma bort från den här ”not-invented-here”-mentaliteten. Istället för att fokusera på att komma framåt månar vissa stora företag om sysselsättning för de egna ingenjörerna. Det innebär att det görs massor av dubbelarbete, inte minst kring forskning och utveckling. FKG har en viktig roll när det gäller att underlätta och konkretisera nätverkande, säger Esteban Arboix.

    Bilden: Bra koll i förarhytten. Opteas system visar informationen som ett hologram ”svävande” i synfältet framför fordonet (t v).

    Bilden till höger: En av företagets kollegor håller upp en fresnel-lins som används i HUD-lösningen – kraftfull och bara 4 mm tunn.