Nyheter från FKG

  • 29 januari, 2025
  • DFDS siktar på tillväxt inom fordonsindustrin

  • Hallå där … Muhamed Ceric, Managing Director på DFDS Contract Logistics Sweden, som nyligen gick med i FKG.
    Hur viktig är fordonsindustrin för er?

    – Det är en av våra toppsektorer. Bland annat hanterar vi Volvo Groups ”blå lådor” som ett hundratal av deras underleverantörer i Norden använder för sina leveranser. Vi ser potential för ytterligare tillväxt i sektorn, inte minst kring batterier och eldrift. Samtidigt ställer det nya krav på oss i lager- och logistikbranschen.
    Som vad?
    – Skärpt brandskydd, utökade kvalitetskontroller på plats, högre renlighet … sådana saker. Spår av metallspån får inte förekomma i transportlådor, eftersom det kan antända eller ge stötar. Just nu för vi samtal med flera underleverantörer, både kring råvarumaterial, batteripackar och battericeller. Vi tittar även på hur vi kan hantera återvinningen.
    Hur påverkar turbulensen i batteribranschen?
    – I någon mån påverkas alla aktörer av osäkerheten. Men även om den gröna omställningen tar längre tid än vad många kanske hade hoppats är jag positiv på sikt. Bättre tider kommer. Och när det blir slut på krigen kommer länder att behöva byggas upp. Det driver på bygg- och råvarusektorn, vilket i sin tur kräver fler lastbilar, där sannolikt en stor del kommer att vara batteridrivna.
    Fordonsbranschen jobbar hårt med hållbarhetsfrågor. Vilket är ert eget främsta bidrag?
    – DFDS är pådrivande i omställningen till mer hållbara vägtransporter. Vi har den största flottan av tunga elektriska lastbilar i Europa, och den laddstation som vi byggt i egen regi i Göteborg är Sveriges mest kraftfulla. Sedan går det inte att få ekonomi i det för alla typer av transporter, som våra ”mjölkrundor” till mindre orter och kunder till exempel, eftersom eldrift kräver mer planering kring laddmöjligheter med mera.
    Vilket område ser du störst förbättringspotential i kring lagerhanteringen?
    – Inom fordonsindustrin är det engångsemballage. I dag kasseras mycket. Om tillverkare och underleverantörer kunde enas om en standard liknande de retursystem för emballage som handeln byggt upp finns pengar att spara, samtidigt som det blir en miljövinst. Det hoppas vi få diskutera med FKG:s medlemmar. Medlemskapet i FKG är en möjlighet att närma oss underleverantörerna, samtidigt som vi kan bidra med nya perspektiv.
    DFDS har vuxit kraftigt de senaste åren, både genom förvärv och lagerbyggen. Vad är på gång härnäst?
    – På lager- och logistiksidan tittar vi på möjligheter för expansion i Skåne och Stockholm syd. Vi utvärderar också möjligheten att bygga ytterligare lager för fordonsindustrin i Göteborg. Och under 2025 rullar vi ut fler ellastbilar med ännu längre räckvidd, upp till 60 mil. Det ger möjlighet att sätta in dem mellan Stockholm och Göteborg, vilket hittills inte gått.
    Du har jobbat med logistik i en stor del av ditt liv. Hur märks det privat?
    – Om jag har fått någon yrkesskada menar du? Jo, men jag gillar att organisera vardagen och sätta upp rutiner. Kanske lite för mycket. Ibland säger sambon åt mig att tagga ner. Men Powerpointmallar för veckoplaneringen? Ha ha, nej, där går gränsen.