Nyheter från FKG
- 26 maj, 2021
-
”Det gäller att välja rätt väg framåt”
Roger Malkusson är ny programrådsordförande för FFI, Fordonsstrategisk Forskning & Innovation.
– Jag hoppas kunna bidra med den kunskap och erfarenhet jag har från Kina i den teknikutvecklingsresa som Sverige nu står inför.
Roger Malkusson har 36 års erfarenhet inom produktutveckling för bilindustrin. Efter Chalmers var han på SAAB mellan 1985 och 2005 som utvecklingschef, krocksäkerhetschef och forskningschef.
– 2005 fick jag en förfrågan från ägarna General Motors om jag ville åka till Shanghai och bygga upp ett utvecklingscenter, så kallat joint venture. Jag nappade på det och blev kvar i 14 år.
I Kina har Roger Malkusson sedan arbetat bland annat som produktansvarig för det kinesiska bilmärket Qoros och elbilsmärket Nio som blivit väldigt hajpat och något av en börsraket samt känt som “Kinas Tesla”.
– Tesla har haft en unik förmåga att bygga en gemenskap med sina användare genom att erbjuda täta uppgraderingar av mjukvaran. Då bygger man en relation med användarna som växer och identifierar sig med sitt bilmärke samtidigt som man skapar nya affärsmöjligheter.
Både Tesla och Nio har närhet till de stora IT-jättarna som finns i världen och har byggt partnerskap med IT-naven i Silicon Valley och Kina. Något som enligt Roger Malkusson utgör en nackdel för Europa som inte har närhet till den nya digitaliseringstekniken utan mer vilar på en traditionell bilindustri.
– Här måste Europa hitta nya bra vägar och bygga relationer med IT-jättarna för att vara med och positionera sig och hitta nya intressanta koncept.
Dagens unga kunder är uppväxta med digitaliseringen och vana vid att konsumera on demand när behovet uppstår och att kunna beställa olika tjänster digitalt.
– Bilägandet kommer att förändras och ingå i ett ekosystem med flera spelare som kollektivtrafik och cyklar med mera. Om man tänker sig en flotta med självkörande bilar som styrs digitalt så uppstår en rad nya frågor kring ägande samt vem som ska sköta kringtjänster som tvätt, städ, hämtning och laddning av bilarna. Det finns en rad olika parametrar som man måste ha med sig när man diskuterar framtidens bilar.
Det råder också brist på mjukvaruingenjörer i Europa och det gäller även att få med sig akademin för att kunna ändra mindset och kompetensväxla.
– Nu har vi möjlighet att göra rätt från början och ta upp kampen.
Roger Malkusson tillträdde som programrådsordförande i april och i veckan var han med på sitt första programrådsmöte.
– Det känns väldigt positivt och spännande. Jag har också mycket att lära mig om svensk bilindustri idag så det blir ett tagande och givande men jag hoppas kunna vara med och påverka i alla programråd inom FFI och skapa visioner. Svensk bilindustri står inför ett skifte och det gäller att välja rätt väg framåt om vi ska stå oss i konkurrensen.
Fakta Roger Malkusson
Aktuell: Ny programrådsordförande FFI.
Ålder: Fyller 60 år i höst.
Familj: Fru.
Bor: Vasastan, Göteborg.
Intressen: Längdskidåkning, mountainbike, natur, kultur, film och sommarstugan.
Håller på: Gais.
Läser: Vardagar av Lundell och Hemingway.
Kör: Volvo XC60 laddhybrid.
-
- 12 mars, 2025
”Sveriges förmågor måste bli en del av EU:s fordonsstrategi”
- Som en del av EU-kommissionens strategiska dialog om det akuta läget i europeisk fordonsindustri, har kommissionen lagt fram en handlingsplan...
-
- 12 mars, 2025
Strategiseminariet: ”Bra med input från branschen”
- Det är den tiden på året när de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin slår upp sina kalendrar och gör plats för...
-
- 12 mars, 2025
Svensk säkerhet: ”Vi har viktiga specialkunskaper”
- Säkerhetsläget har förändrats drastiskt på senare år, för att inte tala om de senaste veckorna. I det ständigt pågående arbetet...
-
- 12 mars, 2025
Setterwalls om uthyrningslagen: Dom i Malmö ger indikation
- FKG:s juristpartner Setterwalls Advokatbyrå följer utvecklingen kring den så kallade uthyrningslagen. En stor fråga under 2024 har varit i vilka...
-
- 12 mars, 2025
Startupen Veyra vill modernisera kvalitetsarbetet
- Dagens mjukvarusystem för statistisk kvalitetskontroll inom fordonsindustrin är dyra, föråldrade och komplicerade. Det hävdar SaaS-uppstickaren Veyra som nu utmanar jättarna...