Nyheter från FKG

  • ”Det gäller att ligga rätt till i värdekedjan”

  • Den massiva kompetensomställningen i fordonsindustrin berör en hel del människor. Enligt en del rapporter behöver 30 000 svenska ingenjörer och tekniker lära sig nya saker för att hänga med. Överdrivet? Nej, inte alls menar Hans Fogelberg, forskare på Västra Götalandsregionen.

    – En högst rimlig bedömning, säger han.

    Elektrifiering med batterilagring går fort framåt för fordonsindustrin. Andra alternativa bränslen? Jo, det kommer vi enligt Hans Fogelberg att fortsätta att se en del av, men mer som nischade lösningar för speciella ändamål eller i en övergångsfas. Enligt honom har fordonsindustrin redan gjort sitt huvudsakliga val.

    – Det är batterilösningar som alla satsar mest på, och inom tio år kommer vi troligtvis att se ett skifte till helektriskt där även hybriddrivlinorna fasas ut, säger han.

    För underleverantörerna gäller det att ligga rätt till i värdekedjan, eller att se sig om efter andra produktområden. Men enligt Hans Fogelberg är det inte så att alla underleverantörer bara har automatisering och elektrifiering att välja på när de ska bredda sina kunskaper. Bilar består av andra delar som också utvecklas, exempelvis inredning och säkerhet. Eller komponenter som inte är beroende av drivlinan i sig, men som ändå behövs för att motorerna ska snurra.

    – Det kan även handla om att hitta helt nya sektorer, säger han.

    När det gäller de nya disruptiva teknologierna tycker han att det har varit en överdriven slagsida mot automatisering. Enligt Hans Fogelberg är det inom elektrifieringen det sker de snabbaste sprången just nu.

    – Och det är även där underleverantörerna har störst möjligheter att skapa nya produkter.

    Enligt rapporter som han refererar till kommer troligen 80 procent av alla nya bilar som säljs 2030 att vara laddbara bilar. Att ställa om hela flottan kommer att ta tid, men då – strax efter 2030 – gissar han att vi har nått en andel elbilar på 50 procent i den svenska fordonsflottan.

    – Tittar vi på Norge har det stora skiftet i försäljningen redan skett, mycket beroende på olika statliga subventioner. Men även i Sverige har vi fördelaktiga villkor för eldrivna tjänstebilar, och bra stödsystem för en marknadsintroduktion.

    När skiftet till elbil får sitt stora genombrott i Sverige kommer vi också att ha många fler modeller än vad som har funnits i Norge de senaste åren.

    – Därför kan det gå riktigt snabbt, kanske ännu snabbare än i Norge, säger Hans Fogelberg.

    Han menar även att batterilastbilar kommer att vara fullt gångbara i framtiden. Kanske inte för timmerbilar och de som kör de allra längsta sträckorna.

    – Men när vi tittar på de faktiska körmönstren för de flesta lastbilar som rullar på våra vägar så är det en hel del stilleståndstid då de skulle gå att ladda.

    Laddinfrastruktur nedsänkt i vägbanorna anser han har sämre potential. Problemet där är enligt Hans Fogelberg att det krävs väldigt mycket elväg, vilket kräver stora investeringar på en internationell nivå. Både dyrt och krångligt.

    I en tid när svensk kärnkraft trappar ner sin effekt – det kan vara svårt att se hur landet ska klara att producera all el till bilarna? Men enligt Hans Fogelberg är fordonsflottan ett mindre problem i sammanhanget.

    – En helt elektrifierad fordonsflotta kommer bara att förbruka runt tio procent av energin. Stötestenen för det framtida samhället handlar mer om hur vi ska klara att effektförsörja industrin och den växande befolkningen i städerna, säger han.

    Bild: Batterier är framtiden. – Batteriteknoloigin är bara i början av en ny era. Det kommer att bli mycket bättre och mycket billigare än i dag, säger hans Fogelberg, forskare som arbetar som regionutvecklare på Västra Götalandsregionen. Foto: Thomas Drakenfors

    Hans Fogelberg

    Yrke: Regionutvecklare på Västragötalandsregionen. Civilingenjör inom maskinteknik, licentiatexamen i teknik och doktor inom innovationsstudier.

    Ålder: 57.

    Bor: Göteborg.

    Familj: Fru och tre barn.

    Intressen: Tävlar i pool-fridykning.

    Kör: Kia e-Niro.