Nyheter från FKG

  • ”Det är viktigt att behålla lugnet”

  • ”Väsentlig finansiell påverkan”. Det är Volvo CE:s prognos när det gäller corona-virusets effekt. Inget drömläge för bolagets alla underleverantörer och FKG.se ringde upp Dan Nilsson, vd på IAC för en scnabbcheck.

    Hur drabbar det här er?

    – Det exakta läget är så här. I går eftermiddag klockan 17 såg vi inga förändringar alls i orderingången från våra kunder, inte från någon av dem. Men vi följer det väldigt nogsamt. Och klockan 21.33 kom pressmeddelandet från AB Volvo.

    Vad hände sedan?

    – I förmiddags tog jag del av en webbcast från Volvo där de berättade att de överväger nedjusteringar i produktionen i Frankrike. Bedömningen från dem är att det blir en tio procentig justering för omsättningen inom Volvo CE (Volvo Construction Equipment).

    Min ingen effekt för er än?

    – Nej, vi har inte upplevt något hittills. Men som sagt, vi följer det här nogsamt.

    Har ni en bra beredskap?

    – Vi har fått väldigt bra besked från regeringen. Och vår partner Teknikföretagen har träffat IF Metall nu på morgonen. Allt som allt ser vi en bred svensk samförståndslösning med hög beredskap, med möjlighet till åtgärder som korttidsarbete och korttidspermitteringar. Det är ett jättebra program.

    Är du oroad för er verksamhet?

    – Nej, jag tror att det är viktigt att behålla lugnet, och att använda förnuftet.

    Vilka är era största kunder?

    – De finns bland lastbilstillverkarna. Vi är helt klart beroende av Volvo, Scania och de andra OEM:erna. Även Daimler, MAN och Renault Trucks är stora kunder

    Vad händer nu?

    – Per i går såg vi ingen effekt alls på orderingången, men vi får väl se hur det ser ut när vi stänger ner i eftermiddag. Men om vi jämför med 2008, då slog det direkt och snabbt mot oss inom industrin. Nu är det istället restauranger, resebranschen, gym och liknande som det slår stenhårt mot. Men vi i industrin har inte märkt så mycket.

    Mer än Volvo CE?

    – Där hänger det samman med att den franska regeringen delgett sina invånare att de inte får vistas i större samlingar, fabrikerna måste anpassa sig efter det. Nu menar de att de kan skönja en viss komponentbrist, och att de befarar att efterfrågan kan komma att minska på grund av världsläget.

    Du betonade befarar?

    – Ja, det är ett bra ord i sammanhanget. Det har inte skett så mycket än. Men börjar det hända saker kan det gå fort i svängarna, det är viktigt att följa med. Men vi tycker att alla parter här i Sverige sköter sig väl, förhoppningsvis är att det här övergående. Tittar vi på Kina så har de ju börjat komma i rätt riktning där nu. För oss här gäller det att vara observanta ett par månader och vidta de åtgärder som behövs.

    Har ni gjort något?

    – Det enda är att vi har infört besöksförbud för externa personer i våra fabriker.

    Om det blir en utdragen situation … har ni bra påfyllt i kistorna?

    – Ja, både likviditeten och soliditeten är bra. Ingen är osårbar, men IAC har en stark position och vi uppskattar regeringens agerande. Vi klarade ju 2008, och det här verkar bli lindrigare för industriföretagen, det är min bestämda uppfattning.

    Är någon av medarbetarna sjuk?

    – Nej, inte än. Jag tycker på det hela taget det är viktig att nyansera det hela och inte få panik. Logiken i att exempelvis bunkra toalettpapper har jag svårt att se.

    En helt annan fråga … påverkas ni av branschens transformation?

    – IAC hänger med bra och vi ser väldigt positivt på framtiden. Även elbilarna behöver komponenter, och vi kan gjuta i magnesium i vår fabrik i Hultsfred om det behövs ännu lättare delar. Vi ligger inte för fäfot!

    Fakta: IAC

    IAC är en förkortning av International Aluminium Casting. Företaget har sitt huvudkontor i Eskilstuna. Kärnan i verksamheten är tillverkning av gjutna komponenter i aluminium, exempelvis motorhus, ventilhus, kolvar med mera . De har tillverkning i Eskilstuna, Ankarsrum och Hultsfred samt i estländska Tartu. Företaget har 160 anställda och omsätter cirka 350 miljoner.