Nyheter från FKG

  • 27 september, 2023
  • Den komplexa men lönsamma eftermarknaden

  • För många leverantörer finns en outnyttjad business runt hörnet: att sälja komponenter direkt till eftermarknaden. Ett företag som har lång erfarenhet av det här är SKF.
    – Automotive utgör en tredjedel av vår omsättning, och eftermarknaden är en lönsam del av den affären, säger Johan Gente som arbetar med digital affärsutveckling med inriktning på fordonsindustrin på SKF.

    Enligt analysföretaget Market Research omsatte fordonsindustrins eftermarknad 11,5 miljarder dollar förra året – bara i Skandinavien.
    Stora summor, och en möjlighet som få underleverantörer har gett sig in på.
    För SKF:s del är det dock en väl etablerad affär.
    – Vi är ju ett företag som under större delen av vår existens haft en stark koppling till fordonsindustrin, säger Johan Gente som förutom sitt arbete på SKF även är ledamot i FKG:s styrelse.

    Johan Gente, SKF.

    Tillfredsställer en viktig marknad
    Förutom att sälja direkt till OEM:erna saluför SKF även reservdelar till oberoende aktörer, då i sina egna förpackningar med SKF-loggan på kartongen.
    SKF outsourcar även produktion av eftermarknadsprodukter till fristående leverantörer när de inte har en egen tillverkning.
    – Att hela den här verksamheten fungerar är avgörande för den oberoende eftermarknaden, en del av den fria konkurrensen som EU har lagstiftat om, säger Johan Gente.
    Tittar vi enbart på Europa rör det sig om en avsevärd katalog som bolaget hanterar.
    – Ja, det är cirka 20 000 artiklar.
    Och det handlar inte bara om kullager.
    – Nej, det är allt från vattenpumpar och bromsskivor till kamremmar och delar till hjulupphängningar med mera.
    Som så ofta är när det handlar om eftermarknad är det lönsamt. Men varför är det då inte mer utbrett bland andra underleverantörer att sälja sina komponenter direkt till eftermarknaden? Johan Gente tror att det kan handla om att affären är förknippad med en del svårigheter.
    – Visst, det är lönsamt. Men det är också komplext. Själva har vi fördelen av att vara globala och ha upparbetade nät av distributörer i 130 länder i alla världsdelar. I dag är det dessutom ett större fokus på att produkter ska vara tillverkade lokalt. Dels för att inte få alltför sårbara försörjningskedjor, dels för att det är en fördel ur hållbarhetssynpunkt.

    Elbilen skapar nya behov
    Liksom andra underleverantörer till fordonsindustrin ser SKF hur omställningen till elbilar förändrar branschen. Med färre rörliga delar och fordon som klarar sig med längre serviceintervaller blir efterfrågan annorlunda.
    – Definitivt kommer det att behövas färre kullager i motorerna framöver. Men vår affär är inte så beroende av just den biten, den saken är värre för en del av våra konkurrenter.
    Några tips till de som vill börja sälja komponenter direkt till eftermarknaden?
    – Det är som sagt lite komplext. Men de är välkomna att höra av sig, de kanske kan bli tredjepartsleverantörer i vår katalog.