Nyheter från FKG

  • Dags för Automässan 2020

  • Att tillverka och sälja komponenter till den fria bileftermarknaden är en viktig intäktskälla för många komponent- och systemtillverkare. Att sälja direkt till bildelsgrossister och verkstäder bjuder i regel på en betydligt bättre marginal än att sälja till OEM och deras eftermarknadsbolag.

    FKG har vid att par tillfällen genomfört eftermarknadsseminarier och matchmaking för leverantörsföretag i syfte att visa på eftermarknadens affärsmöjligheter.

    15–18 januari arrangerar Svenska Mässan i Göteborg service- och eftermarknadsmässan Automässan på uppdrag av branschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Fordonsverkstadsutrustarna, FVU. Det är en mässa och mötesplats för en betydelsefull sektor; verkstäder, bildelar, tillbehör, däck och fälg, inom bilbranschen.

    Enligt det tyska marknadsundersökningsföretaget Wolk köper svenska bilägare enbart bildelar och tillbehör (inklusive däck) i för nästan 6000 kronor på år och bil i snitt. Till detta kommer verkstadens arbete. Sammantaget beräknas den svenska bileftermarknaden omsätta 60 miljarder kronor per år.

    En FKG-medlem med en omfattande försäljning direkt till eftermarknaden är SKF. Deras eftermarknadssortimentet begränsas inte till endast till kullager utan är mycket omfattande med bland annat en helt egen katalog.

    Här kan du registrera dig för gratis inträde!