Nyheter från FKG
- 09 april, 2025
-
CLEPA:s generalsekreterare ser ett vägskäl för Europa
Om nu någon trodde något annat: Europeiska underleverantörer till fordonsindustrin för en hård tillvaro. Det är också vad som kommer fram i svart på vitt i den Pulse Check-undersökning som FKG:s europeiska paraplyorganisation CLEPA regelbundet tar fram med hjälp av konsultföretaget McKinsey.
– Det är inte läge att spela ner utmaningarna, underleverantörerna kämpar med krympande marginaler, säger Benjamin Krieger, generalsekreterare för CLEPA.120 företag deltog i nyligen genomförda undersökningen, verksamheter som ger en samstämmig bild av en bransch som kämpar i motvind.
Av de tillfrågade uppger 75 procent att de förväntar sig fortsatt låga förtjänster, under 5 procent. Närmare hälften är till och med osäkra på om det blir några vinster över huvud taget 2025 – 42 procent ser ett år framför sig där de går jämnt upp eller får göra sig beredda på att ta en förlust. Det är en ökning med 35 procent från förra året.Växande tryck från Kina
Ett av problemen som de europeiska underleverantörerna tampas med är en stenhård konkurrens från Kina. 57 procent av de som deltar i undersökningen anger att de känner ett växande tryck på grund av importen därifrån.
Ett annat problem är OEM:erna. De trycker på från sitt håll, och vill se kapade kostnader och lägre priser. Orimligt, enlig Benjamin Krieger på CLEPA.
– Tre fjärdedelar av branschen kämpar redan med låga förtjänster, säger han.
Den geopolitiska situationen förstärker motvinden ytterligare för de europeiska underleverantörerna. 58 procent anger att ökade globala spänningar har en mycket negativ inverkan på deras verksamhet. Till det kommer den volatila amerikanska handelspolitiken med tullar som ett centralt instrument.Nu eller aldrig
Nu menar Benjamin Krieger att det krävs en handlingsplan med konkreta steg för att lyfta segmentet. Bland annat behöver Europa öka sitt fokus på innovation och se till att skapa en kultur som understödjer det. För kontinenten befinner sig i något av ett vägskäl.
– Om vi misslyckas med att agera nu så riskerar Europa att bli ihågkommet … inte för sin kraftfulla industri utan för att vi tappade den till andra regioner, säger han.
Peter Bryntesson, vd för FKG, har sedan tidigare en liknande bild av läget som den som rapporten anger.
– När senaste upplagan av vår egen branschstudie Vägvisaren kom i november pekade den åt samma håll, med dämpade förväntningar från de svenska leverantörerna, säger han.
Allra tuffast är det enligt honom för SME-företagen en bit ner i näringskedjan.
– Storföretagen har lättare att ställa om och exempelvis söka sig in på nya marknader, säger han.Fakta: Fler siffror från rapporten
37 procent av leverantörerna förväntar sig att behöva dra ner på antalet fabriksanläggningar på grund av sjunkande volymer. (24 procent fler än för ett år sedan.)
33 procent varnar för att deras verksamheter kan komma att bli starkt påverkade av att Tier 2-leverntörer går i konkurs eller lämnar fordonsindustrin. (20 procent fler än för ett år sedan.)
72 procent anger minskad konkurrenskraft som en av sina svåraste strategiska utmaningar.
71 procent rapporterar uttalade svårigheter att få ut ökade kostnader i prisökningar gentemot OEM:erna.
69 procent anger oförutsägbarhet i efterfrågan som en stor utmaning.
Endast 19 procent av leverantörerna svarade att de kan få igen kostnader för ökade tullar i sin relation till OEM:erna.
(Rapporten från CLEPA och McKinsey görs två gånger årligen.)Foto: Mihis Alex, Pexels.
-
- 23 april, 2025
Raka rör när FKG träffar OEM:erna
- Relationen mellan leverantörerna och OEM:erna är stark. Två sidor av samma mynt, och helt och hållet beroende av varandra. Men...
-
- 23 april, 2025
”Vi får nog leva med handelskrigen ett tag”
- Han har haft en lång karriär inom både OEM- och underleverantörsvärlden. Nu, efter att ha lämnat VD-posten för Press Kogyos...
-
- 23 april, 2025
Lämnar FKG:s styrelse: ”Dags att släppa in någon annan”
- Hallå där Christina Holgerson, EVP, Corporate Responsibility and Group HR på VBG Group. Du lämnade nyligen ditt uppdrag som ledamot...
-
- 23 april, 2025
Så navigerar du runt handelshindren – expertens bästa tips
- “Tariffs”, det vill säga tullar och tullsatser är på mångas läppar just nu. Favorituttryck för USA:s president, men också ett...
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...