Nyheter från FKG
- 06 maj, 2021
-
CLEPA-rapport om framtidens bileftermarknad
Även bileftermarknaden befinner sig i ett vägskäl. Det konstaterar managementkonsulterna Boston Consulting Group, underleverantörsorganisationen CLEPA och eftermarknadskonsulterna Wolk After Sales Experts i en framtidsstudie presenterad i anslutning till CLEPA:s eftermarknadsseminarium före påsk.
I studien beskrivs ett antal huvudtrender inom bileftermarknaden som kan vara av betydelse när framtidsstrategier ska utformas. Scoopet för trenderna, som främst utgår från mätbar efterfrågan på bildelar, är det närmaste decenniet – mot 2030.
Megatrender som elektrifiering, uppkopplade fordon, autonoma fordon, nya affärsmodeller och ägandeformer samt en digitaliserad eftermarknad kommer alla att ha konsekvenser för hur framtidens eftermarknad kommer att utformas sett till behov och, inte minst, konkurrens.
600 personer på olika positioner inom europeisk fordonsindustri och motorbransch/eftermarknad har intervjuats. Ur deras svar har tretton trender vaskats fram. I dagsläget står 226 miljarder Euro, bara i reservdelar, på spel.
De 13 trenderna
Makroekonomiska
- Avtagande tillväxt inom den europeiska fordonsmarknaden
- Konsekvenser av Covid19 – driver på förändringar
- Slaget om eftermarknaden – det nuvarande konkurrensreglerande gruppundantagets framtid
Tekniska förändringar av fordonens arkitektur
- Högre pris på reservdelar på grund av ökat tekniskt innehåll
- Elektrifiering kräver färre reservdelar
- Uppkopplade fordon ändrar affärsupplägget
- Bättre trafiksäkerhetssystem innebär minskad efterfrågan på reservdelar
Konsumentbeteenden förändrar efterfrågan
- Bilägarna kör allt färre mil per år vilket påverkar efterfrågan
- Leasingbolag, vagnparksägare och försäkringsbolag kontrollerar/bestämmer över allt fler fordon
Konkurrens kommer att påverka värdekedjan
- Fordonstillverkarna vill kontrollera mer av eftermarknaden
- Egna varumärken inom reservdelar förväntas växa
- Krav på konsolidering sätter press på alla marknadsaktörer
- Digitala tjänster och e-handel transformerar industrin, hela affären.
Dessa trender kommer att ha konsekvenser i samtliga led från leverantörsindustri till bilägare under det närmaste decenniet.
-
- 20 september, 2023
Utställare på SLD 2023
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 20 september, 2023
Fem nominerade till Stora Leverantörspriset
- Förra veckan hade priskommittén för Stora Leverantörspriset 2023 möte för att diskutera årets nomineringar. Fem företag har nominerats men bara...
-
- 20 september, 2023
SLD2023: Noll klimatavtryck i fokus för Polestar
- En månad kvar till SLD2023, som vanligt med en uppställning tunga branschprofiler. En av dem är Klas Magnusson på Polestar,...
-
- 20 september, 2023
EU inför CO2-beskattning av importerade varor
- 1 oktober påbörjar EU arbetet med att införa CO2-beskattning av importvaror. Främst berörs införsel av CO2-intensiva produkter av järn, stål...
-
- 20 september, 2023
NIRA Dynamics om IAA: ”En extremt bra vecka”
- Arrangörerna av IAA Mobility bör känna sig nöjda med årets evenemang. Över 500 000 personer tog sig till München för...