Nyheter från FKG
- 06 maj, 2021
-
CLEPA-rapport om framtidens bileftermarknad
Även bileftermarknaden befinner sig i ett vägskäl. Det konstaterar managementkonsulterna Boston Consulting Group, underleverantörsorganisationen CLEPA och eftermarknadskonsulterna Wolk After Sales Experts i en framtidsstudie presenterad i anslutning till CLEPA:s eftermarknadsseminarium före påsk.
I studien beskrivs ett antal huvudtrender inom bileftermarknaden som kan vara av betydelse när framtidsstrategier ska utformas. Scoopet för trenderna, som främst utgår från mätbar efterfrågan på bildelar, är det närmaste decenniet – mot 2030.
Megatrender som elektrifiering, uppkopplade fordon, autonoma fordon, nya affärsmodeller och ägandeformer samt en digitaliserad eftermarknad kommer alla att ha konsekvenser för hur framtidens eftermarknad kommer att utformas sett till behov och, inte minst, konkurrens.
600 personer på olika positioner inom europeisk fordonsindustri och motorbransch/eftermarknad har intervjuats. Ur deras svar har tretton trender vaskats fram. I dagsläget står 226 miljarder Euro, bara i reservdelar, på spel.
De 13 trenderna
Makroekonomiska
- Avtagande tillväxt inom den europeiska fordonsmarknaden
- Konsekvenser av Covid19 – driver på förändringar
- Slaget om eftermarknaden – det nuvarande konkurrensreglerande gruppundantagets framtid
Tekniska förändringar av fordonens arkitektur
- Högre pris på reservdelar på grund av ökat tekniskt innehåll
- Elektrifiering kräver färre reservdelar
- Uppkopplade fordon ändrar affärsupplägget
- Bättre trafiksäkerhetssystem innebär minskad efterfrågan på reservdelar
Konsumentbeteenden förändrar efterfrågan
- Bilägarna kör allt färre mil per år vilket påverkar efterfrågan
- Leasingbolag, vagnparksägare och försäkringsbolag kontrollerar/bestämmer över allt fler fordon
Konkurrens kommer att påverka värdekedjan
- Fordonstillverkarna vill kontrollera mer av eftermarknaden
- Egna varumärken inom reservdelar förväntas växa
- Krav på konsolidering sätter press på alla marknadsaktörer
- Digitala tjänster och e-handel transformerar industrin, hela affären.
Dessa trender kommer att ha konsekvenser i samtliga led från leverantörsindustri till bilägare under det närmaste decenniet.
-
- 19 september, 2024
De är nominerade till Stora Leverantörspriset
- Den 10 oktober, på SLD2024, ska det prestigefyllda Stora Leverantörspriset delas ut. Juryn, som består av de två förra vinnarna...
-
- 18 september, 2024
SLD 2024: ”Det gäller att skaffa sig fingertoppskänsla”
- Räntorna är på väg ner, men börsen är fladdrig liksom de globala handelsrelationerna. För att få bättre insikt i läget...
-
- 18 september, 2024
Stora leverantörspriset – han är med och väljer vinnaren
- Stora leverantörsdagen är mer än föredrag på hög nivå, intressanta utställare och ett tillfälle för branschen att träffas. Det är...
-
- 18 september, 2024
EU:s konkurrenskraft måste framtidssäkras
- Det är allvar nu för EU:s tillväxt. Därför krävs ett antal kraftfulla insatser för att framtidssäkra den europeiska industrins konkurrens-...
-
- 18 september, 2024
FKG:s kommentar: Krav på dedikerad industriminister aktualiseras
- En viktig slutsats av Draghis rapport är att de industriella frågorna måste högre upp på den politiska agendan inte bara...