Nyheter från FKG
- 27 mars, 2020
-
CLEPA: ”Bra jobbat Ursula, men mer måste till”
Det görs en hel del inom EU för att försöka lindra verkningarna av corona-krisen.
I ett öppet brev till kommissionens ordförande tackar FKG:s europeiska samarbetsorganisation Clepa för att ECB och EIB stöttar upp finansiellt.
Men, skriver de, ”vi anser att mer måste göras för att hålla i gång likviditeten för både stora och små företag”.
”Vi skriver till er å de europeiska underleverantörernas vägnar …” Så inleder FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa ett öppet brev de skrivit tillsammans med några andra organisationer inom fordonsindustrin (ACEA, ETRma och CECRA)*. Budskapet är riktat direkt till EU-kommissionens ordförande Ursula van Leyen.
Förutom likviditeten riktar organisationerna in sig på en rad saker som måste tas i beaktande i den kniviga situation som nu råder.
Bland annat menar de att olika regler och begränsningar bör få sina deadlines framflyttade.
”Ingen produktion, utveckling, testning eller verksamhet för att godkänna nya tekniker pågår just nu. Det inverkar på våra möjligheter att möta olika lagar och begränsningar”, skriver de i brevet.
Samtidigt försäkrar organisationerna: det handlar inte om att de ifrågasätter reglerna i sig, eller deras syfte att förbättra säkerheten och minska branschens klimatpåverkan. Det är bara det att när allt är på gränsen är det svårt att bedriva den typen av spetsverksamhet. Allt i den vägen kommer på undantag när företagen står helt still och bara försöker övervintra en extrem situation.
Ett annat viktigt fokus för organisationerna är att förbereda för samhällets uppvaknande efter krisen. Då måste företagen kunna sätta igång och producera på ett snabbt och säkert sätt, de måste också kvickt komma igång med arbetet med att transformera branschen in i fossilfrihet, digitalisering och elektrifiering.
För att det ska funka behövs riktlinjer för hur alla ska kunna komma igång och jobba – direkt det är möjligt ur smittskyddssynpunkt.
”Vi välkomnar kommissionens riktlinjer kring ”gröna filer” för att frakta varor”, skriver de men tillägger att det behövs något liknande även för kompetens ”särskilt i gränsområden där verksamheterna är beroende av att medarbetare kan pendla mellan länderna, och för specialister som ser till att maskiner och leverantörskedjor fungerar”.
Nu vill organisationerna få till ett möte med kommissionen för att diskutera de här sakerna lite närmare. Inte bara för att hitta sätt att mildra krisen utan även ”för att förbereda en väg ut när det mesta av den är bakom oss.
Fotnot: Bakom förkortningarna döljer sig European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), European Tyre & Rubber Manufacturers’ (ETRma), European Council for Motor Trades and Repairs (CECRA) och European Association of Automotive Suppliers (CLEPA).
Bild: Det finns mer att göra. FKG:s europeiska samarbetsorganisation CLEPA har skrivit ett öppet brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet, som de skrivit tillsammans med tre andra autmotive-organisationer, tackar de för de insatser som gjorts. Men de påpekar också att mer måste göras, och nu vill de få till ett möte med kommissionen.
-
- 09 april, 2024
Nära samarbete löser de gröna knutarna
- Väntan på FKG:s Strategiseminarium (17/4) går nu in på upploppet. En vecka kvar, och Jacob Thärnå, Head of Sustainable Transport...
-
- 09 april, 2024
John van Rossum: ”Mycket värt med en samtalspartner som FKG”
- Hallå där John van Rossum, Head of Purchasing på Scania, som talar på FKG:s strategiseminarium. Hur går det för Scania...
-
- 09 april, 2024
BusinessEurope negativ till EU-förordning mot sena betalningar
- Arbetet med att anta och införa en EU-förordning som stärker SME-företagens ställning gentemot storföretag sett till betalningstider har stött på...
-
- 09 april, 2024
Klimatneutrala transporter i fokus på IAA 2024
- Med drygt fem månader kvar till IAA Transportation (16–22 september) är planeringen i full gång. En ny hall för FKG:s...
-
- 09 april, 2024
DNV: Fler vill certifieras för cybersäkerhet
- Det är en tuff nöt att knäcka: Cyberbrottsligheten växer samtidigt som bilarnas digitala innehåll ökar. Det märks hos certifieringsjätten DNV, som...