Nyheter från FKG

  • CLEPA: ”Bra jobbat Ursula, men mer måste till”

  • Det görs en hel del inom EU för att försöka lindra verkningarna av corona-krisen.

    I ett öppet brev till kommissionens ordförande tackar FKG:s europeiska samarbetsorganisation Clepa för att ECB och EIB stöttar upp finansiellt.

    Men, skriver de, ”vi anser att mer måste göras för att hålla i gång likviditeten för både stora och små företag”.

    ”Vi skriver till er å de europeiska underleverantörernas vägnar …” Så inleder FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa ett öppet brev de skrivit tillsammans med några andra organisationer inom fordonsindustrin (ACEA, ETRma och CECRA)*. Budskapet är riktat direkt till EU-kommissionens ordförande Ursula van Leyen.

    Förutom likviditeten riktar organisationerna in sig på en rad saker som måste tas i beaktande i den kniviga situation som nu råder.

    Bland annat menar de att olika regler och begränsningar bör få sina deadlines framflyttade.

    ”Ingen produktion, utveckling, testning eller verksamhet för att godkänna nya tekniker pågår just nu. Det inverkar på våra möjligheter att möta olika lagar och begränsningar”, skriver de i brevet.

    Samtidigt försäkrar organisationerna: det handlar inte om att de ifrågasätter reglerna i sig, eller deras syfte att förbättra säkerheten och minska branschens klimatpåverkan. Det är bara det att när allt är på gränsen är det svårt att bedriva den typen av spetsverksamhet. Allt i den vägen kommer på undantag när företagen står helt still och bara försöker övervintra en extrem situation.

    Ett annat viktigt fokus för organisationerna är att förbereda för samhällets uppvaknande efter krisen. Då måste företagen kunna sätta igång och producera på ett snabbt och säkert sätt, de måste också kvickt komma igång med arbetet med att transformera branschen in i fossilfrihet, digitalisering och elektrifiering.

    För att det ska funka behövs riktlinjer för hur alla ska kunna komma igång och jobba – direkt det är möjligt ur smittskyddssynpunkt.

    ”Vi välkomnar kommissionens riktlinjer kring ”gröna filer” för att frakta varor”, skriver de men tillägger att det behövs något liknande även för kompetens ”särskilt i gränsområden där verksamheterna är beroende av att medarbetare kan pendla mellan länderna, och för specialister som ser till att maskiner och leverantörskedjor fungerar”.

    Nu vill organisationerna få till ett möte med kommissionen för att diskutera de här sakerna lite närmare. Inte bara för att hitta sätt att mildra krisen utan även ”för att förbereda en väg ut när det mesta av den är bakom oss.

    Fotnot: Bakom förkortningarna döljer sig European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), European Tyre & Rubber Manufacturers’ (ETRma), European Council for Motor Trades and Repairs (CECRA) och European Association of Automotive Suppliers (CLEPA).

    Bild: Det finns mer att göra. FKG:s europeiska samarbetsorganisation CLEPA har skrivit ett öppet brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet, som de skrivit tillsammans med tre andra autmotive-organisationer, tackar de för de insatser som gjorts. Men de påpekar också att mer måste göras, och nu vill de få till ett möte med kommissionen.