Nyheter från FKG

  • Bittra konkurrenter – men nu ska lastbilsjättarna jobba ihop

  • Utvecklingen av nya drivlinor kostar på för biltillverkarna. För att hålla nere utgifterna startar nu AB Volvo och Daimler Truck ett samarbete för att framställa bränslecellssystem för tunga fordon.

    – Genom att kombinera våra erfarenheter inom det här området kan vi öka hastigheten i utvecklingen, säger Martin Lundstedt, koncernchef på AB Volvo.

    Tanken är att starta ett samriskbolag där de båda företagen äger lika stora andelar. Bolaget ska drivas som en självständig enhet.

    Även Daimler Trucks vd, Martin Daum, är mycket nöjd med det spirande samarbetet.

    – Det är en milstolpe på vägen mot bränslecellsdrivna lastbilar och bussar, säger han.

    Än så länge handlar det om ett preliminärt, ickebindande avtal mellan de två lastbilsjättarna. En slutgiltig överenskommelse väntas bli klart under kvartal tre i år.

    Målet är sedan att de båda företagen – som är noga med att understryka att de fortsatt är skarpa konkurrenter – på varsitt håll ska ha igång en serieproduktion av tunga fordon med bränslecellsteknik senare under decenniet. Någon gång mellan 2025 och 2030 hoppas de vara i gång.

    Bildtext: Samarbete. AB Volvos vd Martin Lundstedt och Daimlers Martin Daum – nu ska de jobba ihop för att ta fram bränslecellssystem till tunga fordon.