Nyheter från FKG

  • Bewi gör skillnad under ytan

  • Deras produkter är inget gemene man känner till. Men den som krockar med sin Volvo är nog ändå rätt glad att Bewi Automotives EPP-delar är placerade på strategiska ställen för att ta upp stötarna.

    – De finns i golvet, i taket, i stötfångaren…, säger vd:n Fredrik Johansson.

    Den som någon gång kört E20 förbi Skara har förmodligen märkt närvaron av Bewi Automotive, utan att direkt vara medveten om det. Formningen av små plastpellets – två till tre millimeter i diameter – till bildelar kräver nämligen en hel del upphettat vatten.

    – Ångmolnet brukar synas rätt väl när du passerar Julas centrallager här ute vid motorvägen, säger Fredrik Johansson.

    Som en slags röksignal, men möjligtvis inte så miljövänligt, kanske någon tänker? Men Fredrik Johansson förekommer den tanken direkt.

    – Det är helt rent, enbart vattenånga, säger han.

    – Ambitionerna när det gäller miljön är höga här, vi ska vara en grön fabrik.

    Bland annat återvinner de så mycket de kan av kasserat material och har minskat sitt koldioxidavtryck rejält genom att rationalisera transporterna av råvara, importerad från länder i Centraleuropa. De har även styrt om sina processer så att de själva gör viss förädling av råvaran på plats i Skara, vilket gör att transporterna blir färre och mer miljövänliga.

    Ett nästa steg är att använda återvunnet material från eftermarknaden. Där har de ett projekt på gång, enligt Fredrik Johansson.

    – Vår ambition är att ha en sluten cirkel, vilket passar bra med vårt material eftersom det går att återvinna, säger han.

    Energiförbrukningen är en annan del de har fokus på.

    Deras EPP-produkter (Expanded Polypropylen) är en viktig del i att hålla vikten nere på bilarna, det är en av Bewi Automotives viktigaste styrkor. De har även satsat hårt på att hålla hög kvalitet, bland annat med högt satta mål vad det gäller noggrannhet och leveransprecision.

    Att ett plastföretag finns i just Skara passar bra. Orten har traditioner från Skaraplast som på 50- och 60-talet var en av Europas största tillverkare av plastprodukter för hushåll.

    Bewi Automotive är själva en del av det så klassiska plastklustret i Skara. Företaget hette tidigare Por-Pac, ett bolag som efter 60 år blev förvärvade av Bewi (numera BewiSynbra) – för två år sedan.

    Då hade Por-Pac i Skara precis försatts i konkurs. Fast inte för att det gick dåligt operativt.

    – Nej, men vi ingick i en koncern som fick problem på annat håll, säger Fredrik Johansson.

    Bewi Automotive har i många år haft en välfylld orderbok, där storkunden Volvo länge stått för lejonparten av beställningarna. Förutom till Volvos fabrik i Torslanda levererar de också till märkets anläggningar i Belgien, Kina och USA.

    De har även annan tillverkning till fordonsindustrin som Tier2-leverantör.

    Så när konkursen stod för dörren var Bewi snabbt på bollen och lade ett bud.

    – Övergången gick smidigt, vi missade inte en enda produktionsdag eller kundleverans. Vi kunde även behålla all personal vilket har varit avgörande, lojala och duktiga medarbetare är en viktig anledning till att det fortsatt går bra för oss, säger Fredrik Johansson.

    Ur Por-Pac i Skara uppstod alltså Bewi Automotive som med den nya ägaren i ryggen nästan har fördubblat sin personalstyrka till 40 personer, varav drygt 30 jobbar ute i produktionen. Omsättningen 2018 låg på 115 miljoner.

    – Det är allmänt utmanande villkor och låga marginaler i den här branschen, men det går ändå förhållandevis bra för oss, säger Fredrik Johansson.