Nyheter från FKG

  • 13 november, 2024
  • Betaltider: Inget svar från Wallenbergsfären än

  • Scania och Tratons ensidiga agerande mot sina leverantörer får konsekvenser. Det bidrar till att allt fler leverantörsföretag ser över både sina produkt- och tjänsteportföljer samt inom vilka marknader och kundsegment de ska agera. I ett brev som nyligen skickades till Wallenbergsfärens Peter Wallenberg tar Föreningen för effektiva affärstransaktioner i näringslivet upp Scanias ansvar och uppförande mot sina leverantörer.

    I brevet påpekar föreningens ordförande, Anders Persson på Innovationsföretagen, att Scania och ytterligare Wallenberg-företag undertecknat och ställt sig bakom den frivilliga uppförandekoden för betaltider.
    Något svar på brevet har dock ännu inte kommit.
    Däremot arbetar Klimat- och näringsdepartementet samt Justitiedepartementet med frågan om betaltider i näringslivet. Detta efter ett möte med FKG, Sinf och Innovationsföretagen. Ett arbete som kan mynna ut i ett krav på en hård, tvingande, lagstiftning för att säkerställa ett sunt affärsklimat.
    – FKG har arbetat med frågan i 15 år, och vi trodde att den frivilliga uppförandekoden och rapporteringsplikten till Bolagsverket skulle vara sista kapitlet. Men så blev det tyvärr inte utan fortsättning följer, säger Peter Bryntesson.

    Ett kostsamt gissel
    Frågan om betaltider och fakturakrångel är enligt Peter Bryntesson ett stort gissel. Något som kostar både tid och pengar för leverantörsföretagen.
    – Det är helt fel fokus om vi ska ha ett långsiktigt, tillitsbaserat och hållbart affärsklimat där man ömsesidigt respekterar varandra som affärspartners och eftersträvar ett partnership för gemensam framgång, säger Peter Bryntesson.
    Scanias ensidiga agerande har även stått i centrum för en granskning i Dagens industri, med fokus på betaltider i näringslivet .
    – Sker ingen ändring på sikt av affärsvillkor och betaltider riskerar Scania att förlora leverantörer, säger FKG:s vd Peter Bryntesson.
    Hans uttalande styrks av den nyligen genomförda branschenkäten ”Vägvisaren” som visar att låg lönsamhet och tuffa affärsvillkor löper som en röd tråd genom enkätsvaren, och att nästan hälften av de svarande, 47,9 procent, arbetar aktivt för att bredda sin kundportfölj (se separat artikel).

     

    Foto: John Leffman, Wikimedia Commons.