Nyheter från FKG
-
Beslut om korttidsarbete bedöms som nära
Det är FKG:s övertygelse om att ett lagförslag om korttidsarbete i kombination med utbildning/kompentensutveckling kommer att klubbas igenom riksdagen inom en snar framtid.
– Det finns ett färdigt förslag på finansdepartementet som alla parter är överens om. Nu handlar det om att klubba igenom det för att lindra konsekvenserna av dels minskad efterfrågan inom den svenska industrin, dels industriella och finansiella effekter av coronautbrottet i Kina, säger FKG:s vd, Fredrik Sidahl.
Han berättar att FKG satt frågan om korttidsarbete och kompetensutveckling överst på agendan sedan i november. Beslutet om att driva kompetensfrågan är att skapa förmåga för att möta fordonsindustrins transformering i syfte att bygga konkurrenskraft. Detta efter allt tydligare signaler under hösten om minskad efterfrågan av såväl produkter som tjänster inom hela automotivesektorn.
– I sig är det ingen nyhet med en minskad efterfrågan eftersom fordonsindustrin normalt går i sjuårscykler. Vi har också haft ett historiskt högt orderläge inom leverantörsindustrin. Men de befarade konsekvenserna av coronautbrottet är som en okontrollerbar accelerator genom hela värdekedjan, menar Fredrik Sidahl och konstaterar att ”timingen” för FKG:s agerande kring korttidsarbete var den rätta.
Han berättar att FKG, som språkrör för leverantörs- och fordonsindustrin, har en dialog med medlemsföretag, arbetsmarknadens parter, andra branschorganisationer, media, departement och riksdagspolitiker.
– Vi försöker arbeta proaktivt för att slippa hamna i samma situation som i samband med Lehman-krisen. Då försvann 10 000 jobb samtidigt som livskraftiga företag tvingades att lägga ner. Allt på grund av politisk senfärdighet. Nu har vi ett bättre gehör för frågan, förklarar Fredrik Sidahl.
Vad gör FKG för att möta marknadsutvecklingen, utöver ovannämnda dialog, lobbyarbete, för att påskynda lagstiftningen kring korttidsarbete?
- Löpande medlemsenkäter och aktiv omvärldsbevakning kring konjunktur och allra senast coronaeffekter
- Dagliga kontakter med medlemsföretag, bransch och myndigheter
- Initial rådgivning i bland annat avtalsfrågor som tolkning av force majeure
- Deltar i EU-finansierat projekt kring krav på ny kompetens till följd av den industriella transformeringen
- Informerar och bereder leverantörsföretags deltagande i det strategiska fordonsforskningsprogrammet, FFI
- Scenarioskrivningar kring efterfrågan av nya produkter och tjänster till följd av fordonsindustrins transformering
- Informationsinsatser såväl internt som externt, inklusive media
- Strategiseminarium i april kring industrins transformering
-
- 14 januari, 2021
Bosal etablerar sig i Sverige
- 200-400 nya jobb i Nyköping när det holländska företaget Bosal etablerar sig i Sverige Fordonsföretaget Bosal som tillverkar bland annat...
-
- 04 januari, 2021
BIL Sweden summerar fordonsåret 2020
- Den 4 januari klockan 9.00 höll FKGs systerorganisation BIL Sweden ett webinarie där de summerade Sveriges fordonsår 2020. Som väntat...
-
- 28 december, 2020
Vad betyder Brexitdealen för automotive?
- En deal som kom till i sista minuten – Clepa punktar ner vad dealen faktiskt betyder för vår industri. Clepa...
-
- 25 december, 2020
Automotive suppliers comment on the EU-UK trade deal
- EU och Storbritannien har äntligen enats om ett frihandelsavtal och resultatet blev ett sådant som varken innehåller tullar eller importkvoter....
-
- 16 december, 2020
2020 summerat ur ett FKG-perspektiv i väntan på tomten
- Kalla det för skitår eller vad du vill. Men vi har varit med om något som aldrig tidigare inträffat i...