Nyheter från FKG

  • Bengts maskiner skapar delar till bilar i hela världen

  • När Eksjöverken lade ner på 90-talet såg Bengt Henriksson, projektledare på företaget, en ny affärsmöjlighet.
    Efter två år hade han dragit igång sitt eget bolag – Exotec – nya som medlemmar i FKG.

    Stålstänger av exklusiva legeringar, det är ingen barnlek att kapa.
    – Normalt får du hetta upp dem till 400 till 500 grader om de inte ska gå sönder, säger Bengt Henriksson, VD på Exotec i Eksjö.
    Men en maskin som bygger på en vidaretuveckling av materialfenomenet adiabatisk mjukning, som man började forska på efter andra världskriget, klarar av jobbet.
    Dessutom gör den det snabbt och effektivt.
    – Den klarar upp till fyra bitar i sekunden, med en längdprecision på några hundradels millimeter. Inget materialspill och snittytorna är gradfria. De kräver ingen efterbearbetning, säger han.

    Maskinerna är stora som mindre sommarstugor. Vilket inte avskräcker leverantörer inom bland annat fordonsindustrin. Ett exempel är ett företag som har tillverkning för ett av de europeiska premiumbilsmärkena. De levererar delar till växellådor, producerade med en av Bengt Henrikssons makalösa maskiner. Men det är bara ett exempel.
    – För flera år sedan räknade jag ut att 30 000 tillverkade bilar per dygn hade delar som gått igenom vår utrusning. Det är säkert ännu fler i dag, säger han.
    Förutom komponenter till växellådor nämner han bland annat motorventiler.
    Exotec är inte direkt något jätteföretag. Bengt Henriksson startade det med en kollega som lämnat rörelsen för länge sedan. I dag har han en anställd som hjälper till att montera ihop maskinerna. Tillsammans bygger de max tre om året, och de åker själva ut till sajter runt om i världen för att installera dem på plats hos slutkunder.
    – Delarna lägger jag ut för legotillverkning på företag här på småländska höglandet.
    Hans egen marknad är ganska begränsad. Det är cirka 25 företag i världen som köper in sådan här utrustning. Av dem anlitar de flesta Exotec, Bengt Henriksson har en marknadsdominans på drygt 50 procent.

    Men som sagt, det handlar inte om någon storskalig produktion. Några maskiner om året, ibland inga alls. Fast för en så pass liten firma blir det ändå en förtjänst som räcker till. Varje maskin kostar flera miljoner. Plus att Exotec även tar ansvar för eftermarknaden.
    – Vi har aldrig behövt låna pengar, säger han,
    Bengt Henriksson är 75 år, men har inga akuta planer på att sluta. Jobbet är fortfarande kul, och han gillar att hålla på med produktutvecklingen med ny teknologi, nya programmeringsspråk etcetera. Att resa till andra sidan jordklotet när det behövs har han heller inga problem med.
    – Nej, det där med tidsskillnader har jag aldrig lidit av. Sedan håller man sig ju också igång genom att jobba, säger han.
    Inga planer på att sälja?
    – Jag funderade lite på det när jag blev pensionär, men då gick det inte på grund av finanskrisen. Sedan har jag bara fortsatt.
    Men, säger han, dyker det upp en seriös aktör med ett bra anbud så kan det vara intressant.
    – Tills dess kör jag på.

    Fakta: Bengt Henriksson
    Ålder: 75.
    Bor: Eksjö.
    Yrke: Maskiningenjör.
    Familj: Sambo, barn och barnbarn.
    Intressen: Sportbilar, MC, segling och hi-fi-utrusning.
    Kör: Vardagsbilen är en BMW 530 F11 från 2009. Men i garaget står även två porschar: en  944 S2 från 1992 och en 911 från 2000.

    Bengt Henriksson om …
    … att bli medlem i FKG: ”Jag har följt organisationen i alla år, läst tidningen och på nätet. Jag tyckte det var dags att bli medlem på riktigt.”

    … namnet Exotec: ”När jag jobbade på Eksjöverken märkte jag att de internationella kunderna hade svårt att hålla reda på ordningen på bokstäverna i mitten. Så jag gjorde som i Växjö och satte dit ett x istället.”