Nyheter från FKG

  • AstaZero höjer ribban med inbyggd testbana

  • Redan tidigare har AstaZero satt Västsverige på kartan, med sina testbanor för fordonsteknik utanför Borås. Men nu höjer de ribban. I slutet av april var det premiär för deras 700 meter långa inomhusbana.
    – Den längsta i sitt slag i världen, ungefär lika lång som landningsbanan på flygplatsen här i Viared, säger vd:n Peter Janevik.

    Enligt Peter Janevik är det en speciell känsla att stiga in i den nybyggda hallen, kallad Dry Zone, där en av deras testbanor blivit helt övertäckt.
    – Med allt ljus och den stora rymden är det som att hamna i en science fiction-film. Hallen är fullständigt gigantisk, säger han.

    Samma förhållanden året runt
    Den stora poängen med en inbyggd bana är att det går att göra tester i samma miljö, året om. Inget behov att parera för snö, is , vindar, regn, vintermörker eller annat svårkontrollerbart.
    – Här inne är det alltid torrt och ljust, dag som natt, säger Peter Janevik
    Testresultaten blir därför möjliga att jämföra utan några funderingar kring om betingelserna är olika från gång till gång.Idén med att bygga in en av banorna hade de haft under flera år. Men under corona-året 2020 blev det till slut skarpt läge.
    – Sedan gick det ganska fort. Vi började bygga så sent som i oktober.
    Efter premiären den 28 april har fordonsutvecklare runt om i världen börjat höra av sig för att få veta mer. Och enligt Peter Janevik blir det nog inga större problem att räkna hem de 60 miljoner som det har kostat att bygga upp banan.
    – Nej, men exakt hur lång tid vi räknar med är en affärshemlighet.

    FKG:s medlemmar är välkomna
    AstaZero ägs av högskolan Chalmers och det statliga forskningsinstitutet RISE. De har inga egna intressen i enskilda bolag och testanläggningen är öppen för alla fordonsutvecklare.
    – Jag är övertygad om att det exempelvis finns flera bland FKG:s medlemmar som skulle kunna dra nytta av våra resurser. Särskilt de som arbetar med hjulupphängning, mjukvara och liknande.

    Mycket av er verksamhet är inriktad på autonoma fordon. I medierna låter det ibland som om den tekniken är mer eller mindre färdig att användas fullt ut i personbilar. När är vi där?
    – Frågar du entreprenören Tony Seba handlar det om fem år fram i tiden, medan forskare som Steven Shladover tror att vi får vänta runt femtio år innan vi ser personbilar utan ratt.
    Vad tror du själv?
    – Det jag ser är att det just nu händer mycket på ställen som vi kanske inte tänkte på först, som autonoma fordon i gruvindustrin eller Foodora-pods som kör ut mat. I sådana sammanhang är utvecklingen snabb.
    Det andra får vi vänta på?
    – Som det ser ut i dag är det så. Men det kan komma tekniska genombrott som vi inte vet något om än.

     

    Fakta: AstaZero
    Företaget har cirka 30 anställda och 25 konsulter, varav huvuddelen är placerade på forsknings- och analysavdelningen på Lindholmen i Göteborg. Bolaget har en nettoomsättning på cirka 121 miljoner (2020) och en god vinstmarginal, där all vinst återinvesteras i verksamheten. Asta är en förkortning av Active Safety Test Area. Zero syfta på nollvisionen för antalet dödade i den svenska trafiken. Testbanan i Viared utanför Borås öppnade 2014.