Nyheter från FKG

  • Årets strategiseminarium blev en hit!

  • Den 15 april mellan 13.00-15.00 sändes FKGs och BIL Swedens Automotive Strategy Seminar 2021. Dagens moderatorer var våra egna Jessica Alenius (BIL Sweden ) och Fredrik Sidahl (FKG) som inför totalt 250 deltagare under dessa två timmar drog analyser mellan de intressanta föredrag vi fick lyssna till.

    Först ut var HUI (Handelns utrednings institut) och dess VD Jonas Arnberg. Kanske dagens mest otippade keynote men som visade sig vara högst relevant. Jonas berättade om hur pandemin accelererar handelns strukturomvandling med koppling till bland annat e-handelns tillväxt, lågpriskedjornas enorma utbredning och hållbarheten – hur viktigt det är att ta socialt ansvar för att det ska löna sig i längden. E-handeln har växt med 40% i och med pandemin vilket kan liknas med att den har hoppat 3-4 år fram i tiden. Tillsammans med detta så ser vi prispressen som uppkommer bl.a. även i och med lågpriskedjorna och hur båda dessa skapar fler transporter. Handeln driver mobiliteten. En spännande tanke är ju också hur även fordonstillverkare mer och mer går över till e-handel och hur detta kommer påverka vår industri. Jonas avslutade med att trycka på att samverkan är viktig för den digitala framtiden, och att det just nu finns lysande möjligheter att hitta en bra affärspartner.

    Näst på tur var Emily Xiangxuang Xu, Senior foresight manager på Volvo Group Connected Solutions. Emily berättade om sitt besök på årets CES mässa (Consumer electronic show) och om de två stora områden Net Zero Smart Mobility och Fluid HIM. Den förstnämnda involverar autonoma fordon, noll utsläpp (som idag är den viktigaste driften i industrin) och affärsmodeller som är drivna AI teknologi. Fluid HIM handlar mer om det adaptiva, det tänjbara och AR. Emily tonade ner utvecklingen av det autonoma, även om hon poängterade att det förmodligen är det som kommer vara dominanta framtida sättet för mobilitet, särskilt i städer. Istället satsar man just nu mycket mer (än vad vi kanske först trodde att man skulle göra) på det uppkopplade fordonet, och elektrifieringen. Försäljningen av elektriska kommer förmodligen gångas med 20 inom de närmsta fem åren.

    Sedan var det dags för Steinar Danielsen som är Sustainability Lead på Volvo Cars Mobility M. Steinar gav oss en bra bakgrund till konceptet M, med siffror som att det idag är 88% av alla människor som bor i städer, vi har en pågående klimatkris som inte klarar av den mängden bilar vi kör runt i och digitaliseringen som nu hjälper oss att lättare kunna lösa dessa problem. M är Volvos bildelningstjänst och enligt Steinar så tar en av deras bilar, i och med tjänsten M, bort 8 andra bilar från städernas gator. Vi fick höra att “Data is the new fuel of M” då Steinar tryckte på hur viktigt det är att analysera kundmönster, något som vi tror kommer bli viktigt i alla led i vår kedja.

    Efter Steinar så tog Håkan Schildt plats i rutan. Håkan är Senior Vice President Autonomous Solutions på Scania och pratade för tung sida där man menar att det är viktigt att man arbetar med alla tre trender Uppkoppling, Elektrifiering och Autonoma fordon tillsammans och med varandra – inte var för sig. Om man gör det så kommer vi kunna få en större påverkan på vår mobilitet. Håkan menade att fokus på lösningar är Scanias nya identitet och även han tryckte på väsentligheten i att vi tillsammans måste jobba med detta teknologiskifte för att vi ska kunna lösa en hållbar framtid.

    Sist ut var Tom De Vleesschauwer, Senior director transport & mobility på IHS, som knöt ihop säcken på ett alltid lika givande och uppfriskande sätt. Vi måste arbeta synkroniserat, både tillverkare (av både komponenter och fordon) och samhället för att framgångsrikt kunna ta oss framåt. Att hjälpas åt är nyckeln i den omställning vi befinner oss i. Mobility involves all.

    Missade du sändningen av årets Automotive Strategy Seminar? Du kan se det i efterhand HÄR.