Nyheter från FKG
- 24 mars, 2024
-
Allt senare betalningar inom EU – storföretagen värst
EU:s senaste rapport om betaltider i näringslivet – EU Payment Observatory – indikerar att betaltiderna tenderar att bli längre. I den senaste rapporten uppger 43 procent av de tillfrågade företagen att de under 2022 noterade längre betaltider, vilket ska jämföras med 42 procent 2021.
I sin rapport skriver EU-kommissionen även att det finns stora variationer mellan medlemsländerna, samt att det framför allt är storföretagen som är notoriskt sena betalare.
Peter Bryntesson, vd för FKG, anser att utvecklingen går åt helt fel håll. Han säger att den understryker vikten av en snabb EU-lagstiftning kring betaltider som ställer krav på att SME-företagen ska få betalt i tid.
– SME-företag, och för den del även större leverantörsföretag, ska inte tvingas acceptera affärsvillkor som innebär att de ska agera bank åt storföretagen bland fordonstillverkarna, säger han.
Enligt Peter Bryntesson finns det indikationer från medlemsföretag inom olika sektorer om att främst OEM börjat ”slira” på sina betalningar igen. Alternativt att de kräver nya och längre betalningsvillkor.
– Med tanke på omställningen till ny teknik, och med den också krav på investeringar, är det inte acceptabelt. Inte om vi ska ha en långsiktigt hållbar fordonsindustri, säger han.
FKG fortsätter sitt aktiva arbete för medlemmarnas bästa inom föreningen Betaltider som arbetar för effektiva affärstransaktioner inom näringslivet.
Fakta: EU Payment Observatory 2023 i korthet:- Betaltiderna har gått från 51 till 55 dagar. Ökad inflation är huvudorsaken.
- 32 procent av företagen som drabbats av sena betalningar uppger att det även gått ut över deras egen betalningsförmåga.
- Fakta kring betalningar inom EU är begränsade, och ännu mer begränsade när de gäller den offentliga sektorn.
- I genomsnitt inom EU tar offentlig sektor på sig längre tid än företag för att betala sina räkningar.
- Ju större företag desto sämre betalare. Storföretagen, främst inom bygg och tillverkning, är värst.
- Färre företag rapporterar om allvarligare konsekvenser på grund av sena betalningar.
Foto: Cartist, Unsplash
-
- 11 december, 2024
Brett arbete med hållbara produkter – men efterfrågan haltar
- Fordonsindustrins underleverantörer jobbar på med att ta fram hållbara produkter, och för att kunna redovisa komponenternas klimatpåverkan inför kunderna. Till...
-
- 11 december, 2024
Tufft att förhandla priser med OEM:er
- Visst … det kan vara svårt att få bra bruttomarginaler på sina komponenter. Men enligt Jennie Viskari, vd på Magna...
-
- 11 december, 2024
Omvärldsförändringar ökar trycket på små leverantörsföretag
- Hårdare tider för europeisk fordonsindustri: det spås det om i en nyligen genomförd finansiell studie. Konsekvenserna väntas bli drastiska, en...
-
- 11 december, 2024
Trots osäkra tider – Wiretronic gasar vidare
- På Wiretronic i Vänersborg syns inga tecken på avmattning i konjunkturen. De har nischat sig mot elektronik, mekatronik och diagnostik...
-
- 10 december, 2024
Kontentan: FKG:s hållbarhetsgrupp den 21/11 2024 med Scania som gäst.
- Fem snabba svar om vad FKG centralt jobbar med just nu: 1 Vad är kunderna beredda att betala för? Vi...