Aktiviteter

  • 6 September, 2021
  • IAA Mobility 2021

  • En ny plattform för mobilitet

    Branschorganisationen för den tyska fordonsindustrin, VDA, arrangerar årligen mässa och 6-12 september 2021 är det premiär för det nya, bredare konceptet IAA Mobility i München som ersätter IAA Cars i Frankfurt.

    Det nya konceptet innehåller bland annat Open Space B2C-aktiviteter på centrala platser inne i staden och en B2B-inriktad utställning och konferens på Messe München, utan gränsdragningar mellan OEM och leverantörer, kallad The Summit. Transportsträckan mellan aktiviteterna används som testbana, Blue Lane. Upplägget är inspirerat av CES, Consumer Electric Show i Las Vegas som senaste åren blivit en smältdegel för att visa upp ny teknik.

    Mässdelen av IAA Mobility kommer att innehålla personfordon med 1-4 hjul, tjänster som mjukvara, molntjänster, utveckling, in-car entertainment, säkerhet, mobilitetslösningar och laddinfrastruktur samt ingående komponenter.

    Svensk paviljong

    Som en insats för att visa upp Sveriges kapacitet inom mobilitet och kick-starta fler personliga kontakter efter en lång period av isolering jobbar FKG med bl.a. Business Region Göteborg för att arrangera en svensk paviljong på mässdelen The Summit.

    Medverkan i FKGs svenska paviljong

    • Deltagaravgiften är totalt 9 500 EUR per företag varav 950 EUR är mässans kommunikationsavgift.
    • Montern är planerad som en öppen lösning, där företag och organisationer presenteras i ett galleri med 1 m väggsektion var. Den lilla T-formade byggnationen är en vägg med skärm som kan användas vid presentation och två mötesplatser där det blir plexiglasavskiljare på borden. På den bakre väggen som är 4 meter hög kommer budskap och loggor att finnas. Eftersom man som företag kan röra sig fritt i montern så kommer disken vara bemannad merparten av tiden och fungera som en sambandscentral för att slussa besökare rätt. (Till dess att IAA har bekräftat dimensionerna på monterytan är byggnationen preliminär.)
    • VDA har aviserat att eventet kommer genomföras som fysiskt med digitala komplement genom app och webb.
    • IAA kommer att genomföras med ett så kallat hygienkoncept vilket kan innebära begränsningar i hur många utställarpersoner som får vara på montern samtidigt, därtill andra åtgärder som avstånd, munskydd och regelbunden rengöring.

    Är ditt företag intresserade av att ställa ut på IAA Mobility, kontakta så snart som möjligt Lina Galow för mer information på lina.galow@gmail.com eller +49 160 98 62 70 37.

     

    I dagsläget, mitten av april, har drygt 300 företag anmält sig till IAA Mobility. Nedan är en lista på ett urval av de företag som är bekräftade:

    ADAC, Audi, Bergamont, BMW/Mini, BorgWarner, Bosch, Brose, Continental, Daimler/smart, Denso, EDAG, ElringKli, Faurecia, Fazua, Fisker, Ford, Hella, Hyundai, IBM, Internetstores, Kirchhoff, Leap Motor, Magna, Mahle, Michelin, Mobileye, Mubea, MyStromer, NIO, Pexco / Pierer Mobility AG (=Husqvarna, GasGas & R-Raymon), Polestar, Porsche, Renault, Riese & Müller, Rose, SAIC, Schaeffler, Scott, Seat/Cupra, Share Now, Siemens, Skoda, Specialized, Trasco, VW, Webasto, WEY (Great Wall), XPENG, ZF.